Svar: Sovevaner og fast rutine
26. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære fortvivlede mor
For det første kan man ikke sige at børn har en soverymte når de er 3 måneder gamle. Som udgangspunkt må man gå ud fra at børn sover, når de har behov og søger kontakt og er vågne, når de har behov for det. Derfor skal man et eller andet sted lade barnet styre det selv og så stille og roligt forsøge at få en rytme ud af det.
De fleste børn vil i takt med at de begynder at få skemad, også begynde at få lidt mere fast struktur. Det er hensigtsmæssigt at skemaden gives på nogenlunde samme tidspunkt hver dag og derfor kommer man lettere ind i en rytme, hvor barnet spiser skemad, ammes og derefter puttes. På den måde bliver der lidt mere faste tider for, hvornår barnet sover og på den måde giver det lidt mere overblik.
Vi kan dog godt være enige om at din dreng har behov for at sove mere end 2 timer i løbet af en helt dag og hvis han har rigtig svært ved at koble fra og selv fornemme, hvornår han er træt og har behov for hvile, så er det vigtigt at du hjælper ham med det. Det er således vigtigt at du sørger for at aktivere ham, lege med ham, skifte ham, giver ham mad osv. og så derefter putter ham ned i barnevognen, hvor han bag kalechen som lukker verden ude, bedre vil kunne overgive sig til søvnen. På den måde vil det godt kunne hjælpe dig at kigge lidt på klokken...
Hvis han vågner efter en time om formiddagen og virker frisk der, så synes jeg du skal tage ham op. Så skal han skiftes, hjælpes med at trille omkring og bruge sig selv fysisk, leges med, evt. bades osv. Så skal han spise igen og så skal han atter puttes, men her er I så nået hen til middagsluren. Jeg synes altså at du skal tage ham op, når han vågner og virker parat til det og du skal lade ham sove, når han har behov for det. Jeg synes ikke du skal vække ham efter 2 timer, men se om ikke han vågner af sig selv og er glad og parat derefter.
Så når du putter ham om formiddagen mellem 9-10, så tag ham op, når han vågner derfra også selvom der kun er gået en time. Og put ham så igen over middag. Og så bliver jeg altså nødt til at sige at du lige skal prøve at tage det roligt og trække vejret dybt. Du er meget fokuseret på hvornår han sover og hvornår han skal være vågen og som sagt er han fortsat meget selvstyrende. Når jeg giver planer for dagen, så er det kun for at det kan give et billede af, hvordan en dag kan se ud. Men børn er forskellige og sover derfor også forskelligt og det kan jo godt være at din dreng trives bedst med en rigtig lang formiddagslur og så er vågen det meste af dagen derefter. Hvis han gennemsnitligt får den søvn han har behov for, ja så er det som du skriver, nok sådan han er:o)
Planen jeg tidligere har sendt dig er altså en rettesnor, men det betyder ikke at du skal vække ham eller putte ham lige præcis kl. did og dat, her er du nødt til at være lidt afslappet og lidt fleksibel. Når han sover længe om morgenen, så sover han senere lur, springer måske formiddagsluren over og sover så tidligere middagslur og sådan må det være.
Det er helt normalt at han søger brystet mere og er mere tryghedssøgende i øjeblikket. Det hænger sammen med hans alder.
Så ro på og fortsat held og lykke. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske