Svar: Mellemørebetændelse, forebyggelse og mad
26. oktober 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Anne
Det lyder godt nok som om jeres lille dreng har været og stadig er meget syg og det lyder helt relevant at han skal have lagt dræn.
Man kan skelne imellem to typer for mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse.
Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse skyldes bakterier eller virus.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustatiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Dette vil så medføre hørenedsættelse og denne kan jo i givet fald være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.
Det er bla. derfor man er meget opmærksomme på hvor mange mellemørebetændelser børn har i forhold til hvornår man vil anbefale at lægge dræn. Når man lægger dræn, så prikker man et lille hul i trommehinden og suger væsken ud. Drænet lægges i for at holde hullet åbent og dermed sikre at der er luft i mellemøret, som der skal være.
Det er altid en ørespecialist som udfører dette og som vurdere om dræn vil være hensigtsmæssig og jeg synes det vil være helt relevant at du drøfter problemstillingen med mælkeindtag, allergi osv. med den pågældende læge i næste uge.
Biostrath er et kosttilskud og omkring dette skriver Sundhedsstyrelsen: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." (citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005)
Da din dreng nu er 14 måneder gammel, kan man så diskutere, hvorvidt han kan få biostrath eller ej... Det er jeres vurdering.
Jeg vil foreslå dig at se i bogen "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" Skrevet af Annelise Jensen. Du finder den i min bogguide under Sygdom, behandling og handicap. I den kan du læse om forskellige overvejelser og behandlingsmetoder - også de alternative metoder.
Når børn har så høj feber som din dreng har, så er det helt naturligt at de spjætter. De har både kulderystelser og drømmer også mere, sover generelt meget uroligt - de har det rigtig skidt.
Du skal naturligvis være opmærksom på at han indtager nok væske, væsken er det vigtigste når han er syg. Det er fint at du forsøger at tilbyde ham variation og gerne vil have ham til at spise varm mad, men lige nu, hvor han slet ikke er på toppen er det vigtigste bare at der glider lidt ned. Jeg synes derfor ikke at du skal fokusere særlig meget på at lære ham gode madvaner lige nu. Du skal naturligvis fortsat sørge for at give ham sund mad og sunde drikke. Giv ham noget som er frisk, frugt, yoghurt, friskbagte boller osv. plejer at være et hit hos børn. Giv ham det han gerne vil spise og tilbyd så lidt nyt ind imellem. Lad maden tage udgangspunkt i det I andre spiser.
For at finde ud af om et barn har mælkeallergi, så vil man normalt fjerne mælk fra barnets kost og så tilføre den igen for at se hvad der så sker. Dette er ikke noget man selv skal gøre, det er noget, der sker i samarbejde med lægen. Mælkeallergi kan vise sig som nældefeber, opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem. Symptomerne kommer oftest kort efter, at barnet har drukket mælk eller spist noget med mælk i, men reaktionen kan også vise sig senere.
Ud fra den måde du beskriver din dreng på, så lyder det ikke som om at han har mælkeallergi...
Med hensyn til at være blå under øjnene, så ved jeg ikke hvad det er for et navn jeres læge har nævnt, men normalt kalder man det cyanose - den blå farve som kommer frem, kan det være det?
Med hensyn til astma og forebyggelse, så ved man at tobaksrøg i betydelig grad øger risikoen for at udvikle eller vedligeholde kronisk astmabetændelse. Det bedste man kan gøre for at forebygge astma er derfor at skåne barnet for passiv rygning. Det vil sige at barnet skal vokse op i et røgfrit hjem og at barnet ikke bør passes af rygere.
Man ved også at allergener fra støvmider, husdyr og pollen kan udløse astmaanfald, hvor fødevarer sjældent påvirker til dette.
Det er derfor vigtigt at have et godt indeklima, hvor man søger for at gøre ordentlig rent og skabe frisk luft.
Det anbefales at:
- Lufte godt ud 2-3 gange dagligt
- Slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op
- Undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum
- Vaske sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader
- Vaske dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt
- Gør almindeligt grundigt rent
Det er vigtigt at barnet så vidt muligt ikke hele tiden er forkølet. Forkølelse er svært at undgå, men generelt er det godt at barnet altid er klædt fornuftigt på, ikke fryser på ører, hænder og fødder, at barnet er iklædt tøj der passer til årstiden, at man sørger for at have en god håndhygiejne og vasker hænder både på sig selv og på sit barn i forbindelse med f.eks. bleskift. Hygiejne er generelt vigtigt for at forebygge allergi og forskellige sygdomme som f.eks. forkølelse.
Immunforsvaret styrkes bedst ved en varieret og sufficient kost og så kan man tilbyde barnet et multivitamintablet dagligt. Sålænge jeres dreng ikke er ældre end han er, er det vigtigt at du knækker vitaminpillen i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Med hensyn til mælkeindtag så lyder det som om at jeres dreng er fint dækket ind, når han også får yoghurt og ost og mælk generelt indgår i madlavningen.
Med hensyn til at spise med ske, så er de fleste børn omkring 16 måneder inden de mestrer dette, men det lyder sandsynligt at han gerne vil prøve og jeg synes bestemt at du skal lade ham forsøge og så støtte ham i det. Lær ham også at spise med en gaffel, det kan han sagtens med den alder han har.
Hovedpude behøver han ikke før han selv beder om det. De fleste børn er 2 år eller mere inden deres hoved er så tungt at det er godt at give hovedet ekstra støtte i form af en pude.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre. Også rigtig god weekend til jer:o) Og rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske