Svar: Vil pludselig ikke tage flaske mere
25. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det lyder jo umiddelbart helt relevant at Paula har haft behov for noget ekstra mælk i en periode. Det lyder jo umiddelbart som om din mælkemængden ikke helt har været nok, hvilket sandsynligvis skyldes de forandringer der er sket hjemme hos jer og alt det du generelt skal tage dig af i hverdagen:o) Det kræver rigtig meget ro og overskud af producere mælk.
Når det er sagt, så kan det dog også godt være at netop det at du har kunne give Paula en flaske en gang imellem har givet dig den pause og ro, som du måske havde behov for og at du derfor nu har mere mælk igen? Det kunne således godt være at Paula afviser flasken, fordi hun er tilfreds med den mælk hun får af dig og at hun efter amning således ikke har samme behov for supplement med flaske...
Hvis det handler om at du har forsøgt at erstatte en amning med flaske og hun her afviser flasken helt kategorisk, så kan det være fordi hun nu er så bevidst at hun vil have den ægte vare. Her kan det være en god idé at forsøge med flasken, når hun mere eller mindre sover. Så er temperamentet ikke så stort og så vil hun måske tage imod den.
Det vil således være en idé at du forsøger at give hende den inden hun vågner helt op af en lur eller at du forsøger at supplere med den ekstra flaske sen aften. At du starter med at amme hende og putte til natten omkring kl 20 og at du så giver hende en flaske inden du selv går i seng f.eks. kl. 23, som hun så spiser i søvne.
Nogle gange protesterer børn også mod at blive holdt i favn, så derfor kan det også være en mulighed at du forsøger at give hende flasken imens hun ligger ved siden af dig på sin dyne. Du kan her elevere hende lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Hvis du har en skråstol, så kan du også prøve at give hende flasken imens hun sidder i den, det virker faktisk også nogle gange.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre og at I i øvrigt har det godt alle 3. Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske