Brev:
Vil pludselig ikke tage flaske mere
25. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Vil pludselig ikke tage flaske mere
Kære Helen,
Nu har jeg igen spisevanskeligheder med mit barn. Det lader nemlig til, at Paula har planer om at følge i sin storesøsters fodspor hvad angår spisning. Hun har også en smule mere temperament, hvilket ser ud til at kunne vanskeliggøre tingene lidt…
Da Paula blev undersøgt og vejet for en måned siden, havde hun taget ca. 500 g på, på en måned, hvad min SP mente var lige i underkanten af det ønskelige. Vi aftalte derfor, at jeg skulle begynde at give Paula flaske en gang om dagen, for at se om det hjalp. Jeg tog den samme kamp, som jeg i sin tid tog med Lucia, der også var rent ammebarn, og efter en uge accepterede Paula flasken og begyndte at spise fint.
Hun har indtil nu taget alt mellem 60 og 150 ml pr. gang, ofte suppleret af bryst, hvis hun ville have det. Jeg var til kontrolvejning med hende efter ca. 14 dage, og da var vægten stagneret - Jeg stoler dog ikke helt på resultatet, da det ikke var samme vægt. Men ved den lejlighed blev jeg også enig med den tilstedeværende SP at fortsætte projektet med flaske en gang om dagen og ellers amning.
Siden er jeg fortsat med 1-2 flasker om dagen, alt efter hvad der passede ind i rytmen. Paula har spist fint af flasken, og jeg er ikke i tvivl om, at hun får mere ved disse måltider, end ved brystet alene. Især fordi verden omkring hende nu er så spændende, at hun dårligt har tid til at ligge der og glo ind i min brystkasse… Så hun spiser lige nok til at overleve, og så skal der ellers kigges!
I går gik det så galt: Lige pludselig, fra det ene måltid til det andet, ville hun under ingen omstændigheder tage flasken. Hun blev pludselig stiktosset over den, og græd af hele sit hjerte. Jeg forsøgte tre gange i løbet af dagen og hver gang med samme resultat. Det var som om hun aldrig havde prøvet at sutte på en flaske før!
Jeg lurede lidt på, om det måske var fordi jeg var skiftet fra Allomin 1 til NAN 1, men hun havde allerede taget en enkelt flaske NAN uden at blinke på det tidspunkt, så det undrede mig meget. Alligevel gik jeg i dag ud og købte Allomin, men ak, samme resultat. Jeg har forsøgt at få hende til at tage flasken to gange i dag, hver gang med et dybt ulykkeligt lille barn som følge.
Det bekymrer mig en smule, både fordi jeg ved, at hun ikke får nok af mit bryst, og samtidig fordi hele situationen forekommer mig underlig. Hvorfor vil hun pludselig ikke tage flasken, når det nu gik så godt?? Har du nogen idéer??
Paula har ikke haft nogen problemer med MME, bortset fra at hun havde et par dage med forstoppelse for nylig. Men hun lader til at være kommet over det. Fra den ene dag til den anden fik hun - efter en del dage med hele tiden fastere afføring - igen helt tynd og grynet afføring, med den karakteristiske ”gærede” lugt. Kan dette være diarré, og ikke den sunde afføring, som jeg går og tror det er? Tror du evt. det kan være derfor, hun ikke vil tage flasken, hvis hun har dårlig mave? Der er ingen problemer med mit bryst, det vil hun rigtig gerne tage.
Jeg håber du kan hjælpe mig med nogle idéer til, hvad alt dette kan skyldes. Ud over disse problemer virker Paula ellers glad og tilfreds og ikke på nogen måde påvirket.
Mange hilsner
Mette