Svar: Gåvogn?
25. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Carina
Det vigtigste er at børn kravler og det betyder faktisk ikke så meget om det er en måned eller flere, bare de gør det og er i stand til at krydskoordinere deres bevægelser og det er din dreng jo:o)
Jeg synes det lyder helt okay at han går lidt rundt med sin gåvogn, sådan som du beskriver ham i hans udvikling. Samtidig synes jeg dog også at det er fint at I sørger for han ikke gør det hele tiden, men fortsat fokusere lidt på at han skal kravle mere end hans skal trække sig på maven og gå. Man skal ikke pace børn, men støtte dem i den udvikling de er igang med og hos jer vil det sige både støtte i at kravle og så en gang imellem lade ham gå lidt med sin vogn.
Når han rigtigt begynder at gå, så vil I jo ikke kunne stoppe ham og han vil her først gå til siderne. Det vil sige at han går langs borde og møbler. Det er sandsynligvis derfor du oplever at han har lidt svært ved gåvognen fordi den jo kører fremad og han bedre kan finde ud af at gå sidelæns. Så mit råd er altså at I lader ham rejse sig ved tingene, lader ham øve sig i at gå langs borde osv. Motiverer ham til at kravle og så styrer I hvor meget gåvognen må bruges og sætter den lidt væk en gang imellem, som nu :o)
Med hensyn til sko, så lyder det som en god idé at bruge nogle lidt mere skridsikre sko, nu hvor han er så mobil. Man kan godt få skindsutsko med lammeskindsfor, som er både lune og skridsikre (se www.bobux.dk og tjek om ikke nogle af mine partnere sælger dette). Man kan også købe små kravlesko med hælkappe og støtte, men som du selv er inde på er disse jo ikke varme og på gulvet i vuggestuen kan det være godt med noget lunt. Og det er helt relevant med både lune og skridsikre såler, sådan som han kommer omkring:o)
Fortsat held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske