Brev:
Gåvogn?
25. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Gåvogn?
Hej Helen.
Det er så dejligt vi kan skrive til dig, når spørgsmålene melder sig hos os - du er jo lige ved tastaturet :)
Noah er nu blevet 10 mdr. Stortrives i vuggestuen, hvor han bare charmerer sig ind hos alle, så det er jo dejligt :). Han lærer en masse i vuggestuen og er efterhånden en lille "copycat".
Han møver sig stadig mest frem, men kan sagtens kravle - foretrækker at kravle på gulvtæpper, men på trægulve mv. møver han sig frem. Tror ikke han har forstået endnu at han sagtens kan kravle på vores trægulve, og han på sigt vil kunne komme hurtigere frem - skal vi øve med ham omkring det at kravle, eller bare lade ham selv finde ud af hvad han vil? Han kravler fint, når han skal sætte sig selv op og trappen her hjemme fungerer som den rene magnet på ham - vi lader ham kravle op hvor vi er med som støtte, så han lærer det og kan vi ikke være i nærheden, er den spærret af.
Han har nu i en lille måneds tid rejst sig op ved alt - og jeg mener virkelig alt og har vi vuggestuen også lært at sætte sig selv ned, når han bliver træt i benene.
Vi har nu fået en gåvogn - du ved sådan én han skal skubbe til (ikke en gåstol - bare rolig!!) der er et lille lad foran - den er i træ. Tænker du kender den. Jeg kan huske den fra min egen barndom. Vi har lagt noget tungt ned i den, strammet hjulene så den ikke bare lige uden videre kan smutte fra ham, men vi er i tvivl om hvor meget han må gå/skubbe sig frem med den??
Han syntes den er virkelig fantastisk og fandt i løbet af et kvarter ud af at han kunne rejse sig op ved den og begyndte med det samme at skubbe til den. Han er ikke faldet endnu (haft den 3 dage) og sætter sig selv ned når det bliver får hårdt for benene og han bliver træt, men hold da op vi syntes han kan gå med den i længe. Af samme årsag har vi så sagt nej ind i mellem og den bliver pakket lidt væk, men er det dumt?? Skal vi lade ham skubbe rundt med den til han ikke gider eller hvordan??
Han har nogle små sutsko på med dupper under, så han står forholdsvis fast, det sker dog han skrider lidt ud men det får han som regel selv rettet op på - det går naturligvis bedre på de få tæpper vi har, hvor han står helt fast og går fint, men på trægulvet syntes vi godt at han kan slæbe lidt på fødderne - sker ikke på gulvtæpper. Så vi er godt nok kommet i tvivl om om det er for tidligt med den gåvogn/skubbevogn??
Skal han evt. have andre sko på altså nogle der støtter mere når han går med den?? Han har også små skind sko, men vi føler han fryser fødderne i dem, så derfor har vi ikke brugt dem i længe i vuggestuen. Hvad mener du??
Vi har begge selv gået før vi blev 1 år (far 11 mdr. , mor 11 1/2), så måske er det ok, men omvendt har vi også begge været i de der tåbelige gåstole, som var så populære i 70érne - altså før man vidste bedre.
Et eller andet sted ville jeg gerne at han lærte at kravle over det hele før han skal gå, men omvendt vil jeg jo heller ikke bremse hans udvikling. Dog ved jeg også godt at han jo har bevidst at han kan kravle, og det nok skal komme evt. blot efter at han har lært at gå. Jeg har forhørt mig hos vores forældre og ingen af os har kravlet særlig meget - jeg kom frem via min numse og kravlede kun ca. 1 mdr. før jeg gik. Far kravlede heller ikke meget mere end 1 mdr. , så generne for ikke at ville kravle for meget er der jo, men jeg ved jo også at det betyder meget om han kan kravle, hvilket han godt kan - vuggestuen siger også han godt kan kravle, men når det skal gå stærkt møver han sig frem - det resulterer godt nok i en sort mave (trøjen) men pyt, hvis han er glad :)
Vi glæder os til dit svar og tusind tak for din altid dejlige og herlige hjælp.
Carina