Svar: Vågen i 1½ time om natten
25. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Der er nogle børn som i 7-10 måneders alderen pludselig kommer ind i en periode, hvor de vågner om natten. Ikke grædende og kede af det, men hvor de ligesom virker glade og tilfredse, ligger og pludrer osv. og der er umiddelbart ikke så meget du kan eller skal gøre ved det.
I første omgang er det en god idé at se om barnet ikke falder i søvn af sig selv igen. Hvis man ikke giver barnet særlig kontakt og underholdning så lærer barnet at det ligeså godt kan lægge sig til at sove. Andre gange må man ind og putte barnet og stille og roligt fortælle at der ikke skal leges nu og så berolige barnet hjælpe det til at sove igen og atter andre gange må man tage barnet op, eller ind til sig.
Du har ret i at det er lidt en dårlig vane at begynde at give ham flaske om natten, men det kan naturligvis være nødvendigt. Hvis det viser sig at det er det eneste som virker, så forsøg i første omgang om han kan nøjes med en tår af en kop og hvis det kun er flasken der kan bruges, så lad være med at fylde den helt, men hold indtaget på et minimum, så han ikke vender sig til at fylde sig med mælk om natten.
Tænder og tandfrembrud kan naturligvis også være årsag til at børn vågner om natten, men som ofte så vil det være fordi de så har ondt og de vil ikke ligge og pludre og være glade. Hvis han græder eller vågner og er ulykkelig, så skal I naturligvis altid reagere og trøste bedst muligt.
Nogle gange kan man også være nødt til at se på, hvor meget barnet sover i løbet af dagen om det handler om at barnet simpelthen ikke er træt, men er udhvilet, når han vågner om natten... i første omgang må man dog tro at han sover som han har behov for. Du skal dog være opmærksom på at han ikke kommer ind i en rytme, hvor han sover mere og mere om dagen fordi han er vågen om natten, der skal jo helst ikke byttes om på nat og dag:o)
Fortsat held og lykke med ham og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske