Svar: Rå havregryn?
25. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
Grød har generelt en positiv indvirkning på tarmsystemet og mætter godt, havregrød ligger således lidt tungere i maven end havregryn med mælk og sukker.
Når overgangsperioden er ved at være overstået og barnet tilbydes så meget familiemad som muligt, så bruger nogle forældre rå havregryn som topping på f.eks. A38 sammen med lidt frugt/frugtmos/bær lidt ligesom du også lader ham smage lidt og således vende sig til det.
Hvis det går fint, så vil der normalt ikke være noget ernæringsmæssigt problem i at give barnet rå havregryn og barnet får normalt ikke problemer med fordøjelsen.
Generelt skal man være opmærksom på fiberindtaget og hvor meget groft mad man servere. Det er lettere for tarmsystemet at optage grød, kogte grøntsager osv. end det er at optage hele kerner, råkost mv. Børn der får for mange fibre kan derfor meget let få 'diarrelignende' afføring, hvor de simpelthen ikke optager næringen fra den mad de tilbydes. Og børn der får for mange fibre og ikke drikker væske nok kan få problemer med forstoppelse.
Så, det jeg vil sige er, at du må gerne give din dreng rå havregryn, men start i det små og se hvordan hans mave reagerer. Se på hans indtag af mad generelt og sørg for at variere så meget som muligt. Det vil være godt at du ikke går helt over til rå havregryn, men at du fortsat giver ham havregrød og lignende en gang imellem, hvis han godt kan lide det.
Håber dette er svar nok:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske