Svar: Urolig og ingen søvn
25. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Jane
Du har tidligere spurgt til separationsfase og jeg tror at din dreng er inde i den nu. Det betyder at han har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske også begyndt at bevæge sig mere rundt og har på den ene side ikke så meget behov for fysisk kontakt i løbet af dagen, putter og kæler ikke så meget mere osv. men om aftenen har han stadig behov og her søger han naturligt brystet mere. Det at blive ammet er trygt, beroligende og det han kender bedst, - det har været det, der har fået ham til ro lige siden han blev født.
Det at han motorisk bevæger sig og bruger sig selv mere giver en større motorisk uro og gør at han rent fysisk også begynder at ligge mere uroligt i løbet af natten. Det betyder ikke at I skal reagere og hjælpe ham med at skifte stilling, sådan vil det være nogle gange fordi han får sig lagt akavet, men andre gange vil det være helt fint at han triller om på maven og sover videre der. Det betyder altså at du en gang imellem lige skal trække tiden lidt eller hjælpe ham rundt og forsøge at få ham til at sove på den måde, i stedet for at amme ham.
Så at han søger brystet, tætheden, nærheden osv. er rigtig fint og naturligt, men du skal fortsat sørge for at holde amning på et minimum. Det er meget vigtigt at han om dagen spiser godt og her bliver godt mæt, så han kan sove mæt om natten og ikke af sult eller tørst søger brystet.
Jeg synes det er helt okay at du tilbyder ham brystet kl 22, når han vågner og beder om det der, så ved du at han har fået og kan således bedre holde fast i at han ikke behøver mælk igen midt om natten. Her kan far evt. tage over, eller alternativt at du tilbyder brystet men kun gør det kortvarigt, så han ikke fylder sig med mælk, kun får lov til at die et minut og så sover videre.
Der er ingen idé i at lade ham græde i 2 timer. Han er som sagt i en fase, hvor han har brug for at se jer og for mere fysisk kontakt. Han forstår endnu ikke at I ikke har forladt ham, men sidder i stuen eller i soveværelset.
For at du er sikker på at han får mad nok, så er her en plan for dagen:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, eller frugtmos, brødskorpe eller lignende at sidde med og gnaske i, vand af kop
Ammes evt. og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos. Meget gerne også rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer eller små stykker frikadelle eller hvis I har fået lasagne eller lignende og noget er tilbage, så må han også gerne få det. Naturligvis serveret i en konsistens, som han kan kapere. Vand af kop
Ammes evt. og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk, A 38 eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys osv. Vær opmærksom på at først efter 9 måneders alderen må komælk og komælksprodukter udgøre en større del af indtaget. En gang imellem kan han derfor også få en portion grød her. Derudover også frisk frugt at sidde med, ½ bolle at gnave lidt i osv. Vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk. Han må få det hele: pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, frikadeller og flødegratinerede kartofler... Det er en god idé at lave mad, hvori der indgår lidt sovs, så kan I mose kartofler, grøntsager, ris osv med sovsen og give ham dette og ved siden af så give noget som er i stykker, som han selv skal forsøge at spise med fingrene eller med en gaffel. Vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 22-23: Amning. Hvis han vågner helt op, så kan man også nogle gange med held indføre en portion natgrød eller I kan give ham ½ banan og lidt lun mælk af en kop.
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke amning og du kan overveje om du også skal springe amningen kl. 06 over og så starte med grøden allerede der... det er mere fordi jeg tænker at det vil være dejligt for jer alle at kunne sove bare en time mere om morgenen og den tidlige morgenamning kan godt gøre dette...
Generelt burde han kunne klare sig med 3 amninger dagligt nu rent ernæringsmæssigt, men på grund af alderen og det ekstra behov for nærhed og tryghed, så er dette tilsyneladende ikke helt nok for ham. Derfor foreslår jeg at du tilbyder ham brystet inden middagslurene i løbet af dagen. Så har han fået hvad han har behov for af både mælk og nærhed og søger det således (forhåbentlig) ikke så meget om natten. Samtidig foreslår jeg så også at du ser på han øvrige indtag af mad og sikrer dig at han rent faktisk spiser nok og til sidst at du tilbyder ham brystet sen aften 22-23, så han er fyldt op til natten.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske