Svar: Opstart med grød - 3 mdr.
24. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Hvorvidt Carolina skal begynde med grød, når hun er 4 måneder afhænger helt af hvordan hun i øvrigt trives og om hun virker til at mangle det. Mange børn begynder ikke før de er 5-6 måneder gamle og trives rigtig fint med mælk indtil da.
Du kan læse mine artikler: "Fra mælk til skemad og familiens mad" og "Den første skemad" som du finder i min artikelsamling. Derudover vil jeg anbefale dig at du køber sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" på apoteket - det kan også være at du får den udleveret af din sundhedsplejerske, sådan er det nogle steder. Ellers koster den ikke mere end ca 65 kr, så det er til at komme om ved:o)
Du kan lave grøden selv og du kan købe det industrielle. Begge dele er helt okay. Man kan sige at i begyndelsen er det ikke mere end 4-5 tsk din datter spiser og det er svært at lave så lille en portion. Derfor vil der gå meget til spilde, når man laver det selv. Køber man pulver der skal blandes med vand, så behøver man ikke smide så meget ud.
Fordelen ved at lave det selv er at du så kan lave det med den mælk som din datter er vand til at få. Altså modermælk eller modermælkserstatning og på den måde smager det lidt mere af noget hun kender i forvejen. Men som sagt kan du altså gøre begge dele.
Hun skal stadig have lidt så meget flaske som hidtil og hun skal være ret gammel før skemaden begynder at kunne udgøre et flaskemåltid. I begyndelsen er det kun smagsprøver og stille og roligt i takt med at hun spiser mere og mere skemad, så spiser hun så mindre og mindre flaske. Hun skal stadig have flasken tilbudt som hun plejer, men vil måske kun spise ½ portion mælk på flaske efter et skemåltid og det er helt fint. Dette regulerer hun selv. Der går således nogle måneder inden hun kan erstatte en flaske med en portion skemad.
Det er udmærket at give lidt vand af en kop, et lille snapseglas eller lignende sammen med skemaden, så hun lærer at drikker dette. Hvis I har privat vandboring skal vandet fortsat koges, men ellers kan hun få lidt vand fra hanen i kop. Jeg synes dog forsat du skal koge vand til hendes flasker, når hun er på fuld erstatning, men det er min holdning:o)
Kold mme kan give fra 6 måneders alderen af en kop i stedet for sødmælk og er således ikke noget du skal give din datter endnu.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske