Svar: Problemer med nattesøvnen
24. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Udkørte mor
Det er altid hårdt ikke at få sin nattesøvn og når det står på over længere tid, så kan man tilsidst godt føle sig som en zombie, der ikke kan andet end at sætte sig ned og tude..:o(
Jeg tænker umiddelbart at der er flere ting som spiller ind. For det første din datters alder og det at det startede for et par uger siden. Hun har på dette tidspunkt sandsynligvis haft behov for at sætte din mælkemængde op og har netop ved at græde mere og være mere pylret og uroligt kunne blive lagt mere til og derved øges mængden af mælk. At flasken har virket kan således godt være fordi hun har fået mere at spise og det er hendes behov nu, at få lidt mere mælk og derved blive mere mæt.
Samtidig sover hun jo generelt rigtig godt. De fleste børn vil i din datters alder sove kortere intervaller, altså måske kun 1½-2 timer af gangen og så gøre det 3 gange dagligt. At din datter sover 2 lange lure og så en powernap senere er helt okay, men det betyder så også at hun i løbet af dagen naturligt ikke kan spise så hyppigt som hun måske ellers ville have gjort og at hun derfor naturligt har behov for at spise mere om natten.
Samtidig vil jeg dog sige at hun jo meget gerne må sove som hun gør og jeg synes det er synd, hvis du begynder at vække hende - Hun lyder til at have en rigtig god evne til at regulere sit behov og det skal man så vidt muligt ikke pille ved. Du skal dog være forberedt på at hun så måske ikke skal puttes for tidligt om aftenen eller at hun der har behov for at spise hyppigere ved brystet, for at fylde sig ekstra op til natten.
Du spørger om det vil hjælpe at give hende modermælkserstatning og det gør det nogle gange. Det er sådan at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at børn som bliver ammet generelt vil spise hyppigere end børn der får flaske, eller sagt på en anden måde at børn der får flaske ofte sover lidt længere af gangen end børn der bliver ammet.
Det er dog også sådan at modermælk jo indeholder nogle rigtig gode stoffer og er sammensat sådan at barnet nogle gange får lidt vandholdig mælk og slukker tørsten, hvor det andre gange så spiser et mere rigtigt måltid. Modermælk smager også forskelligt alt efter hvad mad moderen indtager og børn der bliver ammet, får således forskellige smagsoplevelser sammen med amning. Børn der får flaske får samme type mælk hele vejen igennem. Dette er ikke nødvendigvis dårligt, men da du ammer og amningen tilsyneladende går rigtig godt, så synes jeg det vil være synd for jer begge at droppe amning og vælge flaske.
Jeg synes dog det er helt fint at du (eller far) tilbyder en flaske som supplement en gang imellem for at se om det kan mætte lidt mere og gøre at du så får lidt mere overskud og også nattesøvn.
Det er altså vigtigt at du medtænker at din datter skal ammes så meget som muligt i løbet af dagen, så hun fortsat holder din mælkemængde oppe og samtidig får sit behov dækket ind der og ikke behøver søge det så hyppigt om natten. For at I begge får mere ro, så lad far tage over med en flaske, - det kunne fint være inden midnat, da du så har mulighed for at gå tidligt i seng og sove sen aften og hen over natten, inden lillepigen så vågner og har behov for brystet igen.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat. God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske