Svar: Spiser stadig om natten - 8 mdr.
24. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære trætte Trine
Altså først vil jeg lige sige, at jeg synes det er rigtig godt at det er lykkedes for jer at få Nicholas til at sove i sin egen seng på eget værelse. Det er også super godt at far kan give flasken kl 23 og at han så kan nøjes med en trøstetår kl 04. Det ville naturligvis være ønskeligt, hvis du helt kunne undvære amningen her, men helt ærligt og hånden på hjertet - så er I altså nået rigtig langt på denne måde:o)
Du har naturligvis ret i at hans mælkeindtag hænger sammen med hans lyst til og mængden af den mad han ellers spiser. Nu hvor han er 8 måneder gammel, så burde 3 amninger faktisk kunne dække hans behov - det vil altså hos jer sige 2 amninger og så en flaske inden midnat... Det kan godt være at det ikke går, men du kunne forsøge om du kunne skrue ned for tilbuddet om bryst i løbet af dagen, så han på den måde spiste mere af den egentlige mad og dermed også blev mere mæt og forhåbentlig så sov lidt bedre... tingene hænger jo sammen.
Jeg synes det lyder som god og sufficient mad du giver Nicholas og det er helt fint at du supplere grøden med lidt brød og boller, når han ikke rigtig gider spise den grød og mos, men det er fortsat vigtigt at du forsøger at give ham mad, som gives med ske, da det er vigtigt for at skabe mæthed og ro.
At du giver ham en pause ind imellem i måltidet er helt okay, vi andre har også pauser, når vi spiser og kan heller ikke bare skovle ind, men snakker lidt ind imellem, drikker lidt osv. og det har børn også brug for. Det er derfor rigtig fint det du gør og helt okay.
Giv ham gerne mere af jeres mad og tænk generelt på at lave familiemad der er børnevenlig, det vil sige mad som er let for ham at spise og mad, hvor noget kan moses med lidt sovs. Så noget igen gives som mos og noget er i stykker, som han selv kan sidde med.
Jeg synes også du skal tillade dig selv at gå tidligt i seng et par aftener, jeg ved godt at når børnene endelig sover så er det tid til at vi voksne kan få talt sammen, men det er vigtigt at du prioriterer at få sovet og så lad din mand fortsætte med at give flasken inden midnat. På den måde kan du få nogle gode sammenhængende nattetimer og have lidt mere overskud til at blive vækket kl 04, måske endda overskud til at give brystet mere og mere kortvarigt og således helt få ham vænnet fra at dette er nødvendigt....
Jeg håber at ovenstående hjælper dig og at du her har fået nogle idéer til at komme lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske