Brev:
Spiser stadig om natten - 8 mdr.
24. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Spiser stadig om natten - 8 mdr.
Kære Helen!
Puha jeg er bare rigtig ked af situationen herhjemme. Lige nu synes jeg faktisk, det er så uoverskueligt, at jeg ikke engang ved, om jeg kan få det beskrevet for dig, så du forstår, hvor jeg vil hen. På den anden side, har du hjulpet mig rigtig godt flere gange tidligere, så det er jo et forsøg værd.
Min dreng, Nicholas, er nu 8mdr, og en rigtig dejlig og glad dreng. Han virker til at trives godt; er nysgerrig og interesseret, møver rundt men kravler dog endnu ikke helt. Han har allerede mange tænder – 8stk – hvilket han døjer rigtig meget med det. I øjeblikket har jeg dog indtryk af, at han ikke er så plaget af det.
Vores – eller rettere mit – store problem er nattesøvnen. Jeg har endnu ikke oplevet en nat, hvor Nicholas kan klare sig uden mad. Og ja, jeg er klar over det: det burde han kunne med sin alder… Det har været sådan, at Nicholas skulle ammes i søvn, men nu er vi kommet så langt, at det er tilstrækkeligt, at jeg ammer ham umiddelbart før, jeg putter ham i sin egen seng. Han er blevet god til at falde i søvn der med mig ved siden af, og det foregår de fleste aftener uden de helt store problemer.
Jeg har ind til for et par dage siden haft Nicholas stående ved siden af min seng, fordi det så var nemmere for mig om natten, fordi han vågner ret mange gange. Han har villet spise hele tiden – endda så meget, at jeg har haft indtryk af, at det har taget pladsen for den ”rigtige” mad om dagen. Jeg tænkte på, at han måske blev distraheret af at have mig og dermed maden så tæt på – mange nætter endte han jo også ovre hos mig, fordi jeg bare ikke kunne blive ved med at holde til at rende oppe. Derfor har vi nu flyttet ham på sit eget værelse.
De sidste 2 nætter har han sovet på sit eget værelse. Han kommer i seng ved 19-19.30 tiden. Omkring 23-tiden vågner han og vi har så indført, at far går ind til ham med en flaske vælling (200ml), som han fuldstændig og uden problemer tømmer. Han falder fint i søvn bagefter. Ml kl 3 og 3.30 er Nicholas klar igen. Han vil have mere at spise og vi kan ikke få ham til at falde i søvn uden. Den første nat ammede jeg ham hos mig, hvorefter vi faldt i søvn, den anden nat ammede jeg ham på hans værelse, hvorefter han faldt i søvn i sin egen seng men kun en time. Så vågnede han og jeg tog ham ind til mig, hvor han snusede sig frem til mit ene bryst, drak en lille tår og faldt i søvn.
Er det dumt at tage ham ind i min seng? Jeg fornemmer, at han har brug for trygheden hos mig ind i mellem, - han har jo også alderen hvor han for alvor er begyndt at udforske verden omkring sig… De sidste 2 morgener har jeg kunnet give ham morgen mad ved 8-tiden, hvilket han ellers har nægtet – ganske givet fordi han har været mæt af alt det mælk, han ellers guffede i sig om natten.
Med hensyn til maden så er det umuligt for mig at give ham hjemmelavet grød. Jeg synes, havregrød eller øllebrød må være sagen for ham, men han er af en helt anden mening. Hvis han skal have grød, skal det være industrielt fremstillet, men også dette glider der sjældent de helt store portioner ned af. Nu prøver jeg så at give ham bolle ved siden af, da han er meget glad for boller og brød i det hele taget, og i morges gik det faktisk helt fint. Han spiste ½ bolle plus lidt grød ved siden af plus vand at drikke – han er meget glad for at drikke til sin mad.
Når vi har spist og er blevet gjort klar kører vi storebror i børnehave og herefter skal vi hjem og lufte hund. Han nyder at trille tur i barnevognen, og jeg ammer ham inden vi går, fordi han falder i søvn på gå-turen og som regel tager sin lange lur her. Han sover tit til kl. 11.30-12. Så står den på grøntsagsmos med kød eller fisk og rugbrødshapsere. Igen er han meget glad for brødet og mosen glider der også noget ned af.
Ved 14.30 tiden henter vi storebror igen, og herefter tilbyder jeg bolle m. smør/smøreost og frugt. Han nyder at sidde med både frugt og stykker af bolle selv. Nogle gange ammer jeg ham også på dette tidspunkt. Herefter kommer han ud at sove. Det er meget forskelligt hvor længe, men typisk ½ time-3 kvarter.
Aftensmaden består af grøntsagsmos med kød eller fisk samt så meget af vores mad, han har lyst til. Det er meget forskelligt, hvor meget han spiser her. Generelt er han længe om at spise. Nicholas er meget interesseret i vores mad, og vil meget gerne smage den. Han spiser mange forskellige slags grøntsager i sin mos og også forskelligt kød. Til alle måltider får han lov at sidde med noget selv, og også ind i mellem, når jeg f.eks smører storebrors madpakke, sidder han med gulerødder og agurkestave. Bare ikke grød.
Men altså generelt synes jeg ikke, han spiser de helt store portioner – og det er vel også derfor han stadig vågner og skal spise om natten? Interessen for maden er der, men ved mange af måltiderne bliver han ked af det, kniber munden sammen eller sprutter maden ud. Så tager vi en lille pause, hvor jeg ikke tilbyder ham mere, han leger med lidt legetøj eller underholdes af storebror eller os, og efterfølgende kan vi så ofte få ham til at spise lidt mere. Men igen, samlet set synes jeg altså ikke, han spiser så meget.
På den anden side, ser han bestemt ikke ud til at mangle noget. Han har gode lår, fin rund mave og som jeg nævnte er han en meget glad og nysgerrig dreng. Men hvordan får jeg min nattesøvn?
Det er selvfølgelig et stort fremskridt, at det nu kun er ud på morgenstunden, at han vågner og ”har brug for mig”, men hvor jeg dog længes efter en hel nattesøvn. Jeg synes efterhånden mit humør er så dårligt og mit overskud så småt, at det går ud over især min store dreng. Han har jo en alder – knap 3½ - hvor mange grænser skal afprøves, hvilket jeg slet ikke synes, jeg har overskuddet til at håndtere på den rigtige måde.
Jeg bliver ofte sur og råber højt; absolut ikke det jeg ønsker, og heller ikke den stemning som jeg har lyst til skal herske i vores hjem. Jeg ved ikke,om du kan hitte ud af, hvor hunden ligger begravet mht Nicholas’ nattesøvn, men jeg håber, du har nogle ideer, jeg kan prøve af for at komme videre.
Venlig hilsen Trine – en træt mor