Svar: Arbejde hjemmefra - hvor meget frem og tilbage?
24. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Marianne
Jeg tror desværre ikke at der findes et entydigt svar på det spørgsmål, da jeg tænker det afhænger helt af det enkelte barn, barnets alder osv.
Som din dreng har det nu, og med den alder han har, så forstår han ikke at du er lige inde på den anden side af væggen og således er tilgængelig, hvis han bare åbner døren. Det er noget han stille og roligt lærer netop i takt med at han ser du går frem og tilbage flere gange. Han lærer på den måde at forstå at du ikke er helt væk, selvom han ikke kan se dig.
Samtidig er det jo også sådan at, når man har hjemmearbejdsplads, så kan man heller ikke være tilgængelig hele tiden og du er nødt til at koncentrere dig om dit arbejde. Jeg synes derfor at I skal forsøge at finde en balance, hvor du bliver på kontoret og foretager dig det du nu skal, men hvor du samtidig naturligt ikke skal blive siddende for ikke at forstyrre din dreng. Han har jo netop brug for den læring det er at vide at du er der, selvom du ikke er helt tilgængelig og når du ikke er der, så skal han bruge sin maid, som substitut for dig.
Det vil være rigtig godt at du en gang imellem leger "gemmeleg" med ham, så han lærer at det med at forsvinde ikke betyder at man er helt væk. Så I altså medtænker dette i dagligdagen, ikke kun når du skal arbejde, men også bruger det at gå frem og tilbage, når han skal betrygges i at falde i søvn om aftenen og om natten. Og så tænker jeg at det faktisk i øjeblikket vil være rarere for jer begge at du arbejder nogle flere sammenhængende timer, kommer ud og I hygger jer sammen, spiser frokost osv. og så går du igen. Hvis du for hyppigt går frem og tilbage, så kan det jo også medføre at han sidder og spejder mod døren og venter på at du skal komme tilbage og derfor ikke slapper af og går i gang med at lege.
Jeg tænker også at det at du går frem og tilbage for meget måske kan give din dreng fornemmelsen af at du ikke er tryg ved at han er sammen med jeres maid, hvilket jo vil gøre ham mere utryg ved hende og det er der ingen grund til.
Så der er mange tanker frem og tilbage kan du godt fornemme, men lige nu synes jeg at det lyder som den bedste løsning at du går og er væk i længere tid, så han ser dig færre gange men til gengæld i længere tid, når I så er sammen.. og uden at du ikke kan tillade dig at hente en kop kaffe, for det skal du jo også have mulighed for:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske