Svar: Legekammerater og musik når man skal sove
24. oktober 2007
Alder:
3 år, 5 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at jeres datter trives så godt i børnehaven og har fundet sig en rigtig god legekammerat.
I må naturligvis tro på at pædagogerne ved hvad de gør og har gjort sig nogle fornuftige overvejelser omkring jeres datter og den pågældende dreng. Derfor må der ligger overvejelser bag, når de siger at de vil prøve at skille dem lidt ad og nogle gange vil dette være rigtig fornuftigt, andre gange ikke og man må se hvad der sker og tage det lidt hen af vejen.
Det I fortæller omkring jeres datter og hendes fantasi og opdigtede historie, synes jeg ikke lyder problematisk i forhold til hendes alder. Spørgsmålet er jo også om det er noget hun finder på eller om det er noget drengen har fortalt hende? Hvis han nu har fortalt at han kan alt og må alt, ja så tror hun jo på det og det med at legetøjet er fra ham... tja, måske kan hun ikke huske hvem hun har fået det af.
Det er en balance imellem at lytte og give hende opmærksomhed og også korigere, hvis hun siger noget som er direkte forkert. Hvis hun således siger at hun har fået legetøj af ham, så må I godt fortælle hende at det fik hun af mormor i fødselsdagsgave eller at det er noget I har købt til hende.
Jeg synes det er dejligt at hun har en kær og nær ven og at de to har det så godt sammen og bruger hinanden, som de gør. At hun har en livlig fantasi, synes jeg et eller andet sted er positivt. Det er jo ikke noget der skader hverken hende eller andre, med det plan det foregår på og er således en del af hendes udvikling. Men jeg synes som sagt at I skal forsøge at skelne lidt imellem hvad hun fortæller og vurdere hvornår I skal korrigere og hvornår I bare skal lege med.
Med hensyn til at høre musik når man skal sove, så synes jeg dette kan være en rigtig god idé. Voksne som har problemer med at falde i søvn anbefales også ofte at bruge noget stille musik som afslapning og det anbefales også at tage dette med på f.eks. forretningsrejse, da det at falde i søvn til noget kendt kan gøre at man så sover bedre, selvom man flytter fra hotel til hotel... Jeg synes naturligvis ikke at det skal spille hele natten, men efter min mening er det helt okay at lade hende falde i søvn til lidt musik.
Med hensyn til ble og renlighed, så synes jeg at I så vidt muligt skal følge jeres datter. Hvis hun beder om at få ble på, så skal I naturligvis give hende det. Det er som sagt bedre med en succesoplevelse og en tør ble end at få våde bukser. Især nu, hvor man også skal i flyverdragt osv. er det noget mere besværligt at træne renlighed og når toilettet inden uheldet er sket. Så giv hende ble på, men fortsæt samtidig med at anbefale toiletbesøg en gang imellem: "Kom vi går lige ud og tisser inden vi skal køre" osv. så hun stadig opfordres til at forsøge, nu hvor det gik så godt. Hvis hun ikke vil, så respekter det, hun skal ikke presses.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske