Svar: Frustreret, alene med min datter
23. oktober 2007
Alder:
3 år
Kære Stine
Tak for dit brev. Jeg kan høre at du gør dig rigtig mange tanker omkring din datter og at du meget gerne vil hende det bedste. Det er jo de bedste udgangspunkt man kan have og derfor vil jeg gerne fortælle dig lidt om, hvad jeg tænker det bedste er:o)
Jeg synes det lyder som om at din datter har det godt, når hun er hos far. Det lyder umiddelbart som om at de to trives sammen og at hun nyder at være der hver anden weekend. Det lyder også som om at hun trives med at være startet i børnehaven og at hun er ekstra træt på grund af den omvæltning det er, er kun naturligt.
Når børn har været i institution i mange timer hver dag, så er det meget normalt at de trækker sig tilbage til deres værelse, når de kommer hjem. Endten ser en tegnefilm eller sætter sig og tegner. De har brug for at være lidt sig selv, have lidt ro omkring sig, slappe af og kan slet ikke overskue, hvis man spørger for meget eller søger deres kontakt for meget. De skal lige have en pause og det er okay.
Jeg synes dog ikke din datter skal sidde foran fjernsynet hele tiden fra I kommer hjem og til hun skal i seng og jeg synes det er rigtig godt at du tager hende med i de dagligdagsting, der skal laves. Det vil således være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at hjælpe med at dække bord, lave mad osv. Du kan også opfordre hende til at lave tegninger, lave perleplader (hvis hun mestrer det), en halskæde af store perler, tegne i malebøger osv. så hun f.eks. sidder ved bordet og laver nogle ting selv, imens du så laver noget praktisk, får ordnet vasketøj osv. ved siden af hende. På den måde er I sammen og på den måde aktiverer hun også sig selv lidt, skal naturligvis have din hjælp og din opbakning i det projekt hun laver.
Derudover så synes jeg også at I en gang imellem skal lave noget sammen. Det vil være godt at gå en tur, kigge på naturen, samle kastanjer, små sten, finde sneglehuse, samle nedfaldsblade osv. Tage nogle ting med hjem, som I så kan tørre og dagen efter måske klistre på noget papir. I kan også bage boller sammen, hvor hun kan hjælpe dig med at udrøre gæren, forme bollerne, pensle dem osv. Nu når det bliver jul, så kan I bage småkager, lave lidt konfekt, klippe og klistre osv. Det er jo lige meget hvordan det ser ud, det handler om at lave noget sammen og nyde det, bruge tid på hinanden. Du behøver ikke gøre det hver dag, men en gang imellem og det vil også hjælpe på din samvittighed :o)
Diskussioner er der rigtig mange af med en pige i den alder og konflikter kan ikke undgås. Du skal altid overveje om der er grund til at diskutere, er der noget i vejen for at det bliver på hendes måde. Du kan forsøge at planlægge dig lidt ud af det, hvis I f.eks. altid har diskussioner om tøjet om morgenen og hun ikke vil have tøjet på, så kan I aftenen i forvejen finde ud af hvad det skal være og lægge det klar til næste dag. Du kan også tage hende et kvarter tidligere op, så hun har bedre tid til selv at tage sit tøj på, hvis det er det hun gerne vil.
Med hensyn til at beskytte hende og nye kærester, så tænker jeg at det vil være rigtig godt at I lige nu bare forsøger at være sammen du og hende. At du gerne vil møde andre og have kontakt med voksne mennesker har jeg stor forståelse for og naturligvis skal I også have venner på besøg en gang imellem. Men kærester eller eventuelle kærester synes jeg du skal se i de weekender hvor hun er hos sin far og så kan I måske mødes en gang imellem om formiddagen imens hun er i børnehave. Først når du er sikker på at det måske skal være dig og ham, så synes jeg han skal hjem. Hun har ikke brug for at der kommer mange forskellige på besøg, det kan hun slet ikke forholde sig til.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske