Svar: Ændring i kost
23. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Mange børn begynder omkring 4 måneders alderen at få behov for mere mad og i første omgang kan man forsøge at tilbyde mere mælk i løbet af dagen. Det er dog ikke usædvanligt at barnet ikke længere kan sove helt så langt et stræk om natten som tidligere og hvis en øgning af mælkeindtaget ikke virker og barnet fortsat vågner, så kan man overveje om det er tid til lidt skemad.
Da du giver flaske, kan du også overveje om du vil forsøge med lidt vælling til natten, da det kan mætte lidt mere. Vælling kan i princippet springes over, men børn som får flaske har tit gavn af lidt vælling inden de skal sove. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og det mætter således lidt mere end den almindelige mælk.
Du kan også overveje om du skal gå over til Nan 2, som adskiller sig fra andre type 2 erstatninger ved at være fuldgyldig. Det betyder at din datter fint kan leve af den alene og de ekstra indholdsstoffer som findes i type 2 kan også mætte lidt mere. Børn som er meget sultne kan derfor godt have glæde af at skifte.
Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger med Nan 2 i løbet af dagen og ser om det generelt mætter lidt mere og så forsøger med en flaske vælling til natten. Hvis dette ikke har effekt i løbet af den næste uges tid, så lyder det som om at din lille Emily skal til at begynde med lidt grød. Her kan du så starte med lidt ris, majs eller hirsegrød en gang dagligt og give lidt vand af kop til.
Og så kommer din sundhedsplejerske og fortæller dig sikkert en masse om grød og mos... :o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske