Svar: Blivende erindring om at være centrum
23. oktober 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes det lyder rigtig dejligt at I gerne vil have en lille en mere i hjemmet og naturligvis har du ret i at der er mange overvejelser og prioriteringer man skal gøre sig i den forbindelse og vi kan jo desværre ikke det hele... Så når man vælger en ting, så vælger man også noget andet fra og sådan er det. Det behøver jo ikke være skidt! Og nogle gange så må man se hvad der sker, for som du skriver, så er der jo ingen garanti for at du bliver lige så hurtigt gravid denne gang og bliver du det, ja så er der nok også en mening med det...
Nå, med hensyn til børns hukommelse, så er dette jo lidt kompliceret og nu er jeg jo ikke hjerneforsker. Men jeg vil gerne fortælle dig lidt om hvad jeg ved.
Tidligere mente man at små børn ikke havde nogen større hukommelse og at deres hjerne og nervesystem var umodent. Idag ved man at små børn godt kan huske og at de fra fødslen allerede har en aktiv hukommelse. Der er dog tale om en mere sansemæssig hukommelse.
Spædbørns hukommelse fungerer usikkert og deres langtidshukommelse er ikke god. Først i 6-10 mdr´s alderen begynder barnets hjerne at modnes så meget, at barnet kan huske over længere tid. Og først i skolealderen mellem 1-3 klasse begynder børns hukommelse at fungere som voksnes.
Hukommelse er flere ting og man inddeler hukommelse i forskellige systemer. Hukommelse udvikler sig med alderen og forskellen mellem en voksens hukommelse og et barns hukommelse er, at ikke alle systemer fungerer fra fødslen. Det kommer med tiden. Nogle af systemerne er netop korttidshukommelse og langtidshukommelse, som er begreber du sikkert kender, men man taler også om andre former for hukommelse, som jeg ikke vil komme ind på her.
At kunne huske er at kunne genkalde en erindring. Nogle erindringer er stærkere end andre. Det vil sige at forskellige ting kan kalde en erindring frem og på den måde gøre at vi husker eller at noget virker genkendeligt. F.eks. når man flytter barnet i forbindelse med et nej, så fremkalder det en erindring og dermed at barnet hurtigere lærer at forstå at der var noget her det ikke skulle røre.
Når større børn får mindre søskende, så vil det altså betyde noget hvor gammelt barnet er. Hvis der ikke er mere end 1½-2 år imellem børnene så vil det være begrænset hvor meget barnet kan huske omkring det at være alene og have mor og far for sig selv. Men barnet vil kunne huske det at blive holdt om, siddet med, trøstet på en bestemt måde, at der er tid til putteritual, at mor og far er lydhøre, når barnet henvender sig til dem osv. Og det vil I naturligvis stadig være.
At det første barn får helt overvældende opmærksomhed er helt naturligt, især hvis det er første barnebarn og det er jo et eller andet sted kun dejligt og ikke noget negativt. At han så senere skal lære at dele med en anden, at man nogle gange skal vente på at det bliver ens tur osv. det er der jo også noget vigtig læring i og det er derfor heller ikke negativt.
Hvorvidt det bliver negativt for ham, afhænger naturligvis af hvordan man som voksne tackler den nye situation. Der skal jo stadig være plads til ham, han skal jo stadig have lov til at være noget helt specielt fordi han er den han er, sådan er alle børn unikke og det skal de have at vide. Det giver dem selvværd, men det skal naturligvis gøres på en godt og ordentlig måde, hvor han også lærer at andre skal have plads og rum.
Aldersgrænsen pseudotvillinger går normalt ved 18 måneder.
Jeg håber at mine tanker hjælp dig lidt derhen du gerne ville.. jeg synes det er sjovt at I forældre spørger om så meget forskelligt:o)
Rigtig meget held og lykke med projekt ny baby, nyt arbejde osv. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske