Svar: Ammestop tvillinger
2. juni 2003
Alder:
12 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og de pæne ord. Jeg vil også gerne rose dig - det er flot, at du har haft overskud til at amme dine tvillinger lige til nu, hvor de er 12 mdr. Super.
Udgangspunktet for ammestop er det samme uanset om man har et eller flere børn og man må være indstillet på at gå et par nætter igennem, hvor børnene vil være kede af det.
Når man er forældre til tvillinger, så går bekymringen ofte på at den enes gråd vil vække den anden. Det kan selvfølgelig ske, men det er ikke altid. Hvis dine børn sover i samme værelse kan det eventuelt være en fordel at skille dem ad, mens du forsørger at vænne dem fra, men i tiden efterfølgende vil de sikkert have glæde af at sove sammen igen. Det kan være med til at give dem tryghed, at de har hinanden og det er tryghed de savner, når du tager brystet fra dem. Egentlig må det jo være en fordel at være tvilling i en sådan situation.
Hvis de begge græder samtidig, må du selvfølgelig tage dig af den ene og far af den anden. Man kunne godt overveje at engagere sig med gode venner, bedsteforældre som kunne tage sig af børnene om natten. Det fungerer for nogle. Jeg vil dog ikke anbefale dette. Igen fordi det handler om tryghed. Børnene skal vide, at mor og fra er der og at I passer på dem. At man trygt kan sove også selvom man ikke får mælk undervejs.
Umiddelbart tror jeg ikke at I vinder meget ved at vænne den ene fra før den anden. Prøv at vænne dem fra samtidig og se om ikke det går. Skriv eventuelt tidspunkter ned i en "natdagbog". Notér hvad tid børnene vågner og falder i søvn igen. Det kan ofte hjælpe med til at man kan se fremskridt nat for nat og gøre det hele mere overskueligt.
Pas tidspunktet ind. Benyt jer eksempelvis af vinterferien. Sørg for at få hvilet i løbet af dagen, så er man bedre rustet til at klare natten og ikke give op.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske