Svar: Putning og rytme
23. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Som du selv er inde på så sker der rigtig meget med din dreng i øjeblikket og det er en fase I skal igennem. Han er nu så gammel at han begynder at skelne meget imellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en anden og i det hele taget følger han rigtig meget med i verden og har svært ved at lukke af.
Det betyder meget for ham at pludre med jer, bruge sin stemme og indgå i en dialog og derfor skal I bruge lang tid på at snakke med ham og synge for ham. Det er helt normalt at han nu begynder at putte sine fingre mere i munden end han slår ud efter ting og det er en god idé at I lægger ham på maven så meget som muligt, så han begynder at træne sig i at trille fra mave til ryg. Han har også brug for meget fysisk kontakt og at I kærtegner ham, masserer ham, leger lidt let kildeleg osv. så I får ham til at kluk-grine.
I må naturligvis også gerne give ham ting som han kan holde i hånden og ting som han kan slå ud efter, men det er som sagt naturligt at han lige nu også har behov for anden form for leg.
Samtidig er han også ved at være så stor at han har behov for noget mere mad. Det er derfor vigtigt at du forsøger at amme ham mere hyppigt i løbet af dagen, så din mælkemængde sættes op og så du er sikker på at han ikke vågner fordi han mangler mælk. Man tager om at børn har et appetitspring og det hjælper nogle gange at gå lidt tilbage til måden du ammede på i begyndelsen. Giv ham bryst fra den ene side, når han er færdig der, så skifter du ham så han vågner lidt op til dåd igen, I pludrer lidt osv. og så tilbyder du ham den anden side. Nogle gange vil han ikke have mere, andre gange spiser han mere, de fleste gange kun toppen, men det er vigtigt at han får det. For det første bliver han lige fyldt lidt ekstra op og for det andet får du stimuleret begge sider.
De fleste børn vil i din drengs alder have behov for sove 3 gange dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sen eftermiddag. Dette betyder at de så går lidt senere i seng og man har mere vågentid med barnet om aftenen. Man kan derfor ikke regne med at børn i den alder allerede kan puttes kl 20. Hvis han således først viser behov for at blive puttet kl. 21 eller 21.30 så er det altså helt normalt og hænger sammen med at han sover flere gange i løbet af dagen.
At din mor har taget ham om har været omsorgsfuld fra hendes side og det synes jeg ikke I skal bebrejde hende:o) Jeg tænker at jeres dreng netop i kraft af den udvikling han går igennem har behov for hjælp til at koble fra og har sværere ved at overgive sig til søvnen nu, i forhold til tidligere. Derfor må I prøve at være lidt fleksible i forhold til hvad I fornemmer virker, nogle gange vil han fint kunne sove ved at du sidder ved siden af og kærtegner ham, andre gange må du amme ham, atter andre gange tage ham op og så forsøge igen senere.
At han vågner hyppigt ca hver ½ time hænger sammen med at han drømmer mere fordi han oplever mere og at han der skifter søvnfase. Det er derfor helt rigtigt at gå ud til ham og vugge ham for på den måde at hjælpe ham videre i søvnen.
Du må forsøge at finde en rytme der passer i jeres hverdag, så han sover ca 3 gange i løbet af dagen. Hvis du mener at dette bedst lykkes ved at lade ham sove fra 18-19 i øjeblikket og I så putter ham tilsvarende senere, så er det helt fint. Du skal gøre det, du fornemmer virker.
Gennemsnitlig skal du regne med at han sover måske 5 timer i løbet af dagen, så han f.eks. sover 2 timer formiddag, 2 timer over middag og 1 time om eftermiddagen - igen skal børn jo ikke puttes i kasser og fleksibilitet må der til, men en dag ud fra dette mønster kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Formiddag 9: Ammes
Puttes til formiddagslur mellem 9-10 og sover ca 2 timer
Frokost 11-12: Amning, når vågner
Puttes til middagslur mellem 13-14 igen evt med ny amning (appetitspring) og sover så måske igen 2 timer
Eftermiddag 15-16: Ammes, når vågner af lur
Sen eftermiddag 17: Ammes evt. igen (det handler om appetitspring, derfor den hyppige amning) og tager her måske en lur på en time
Bades osv. som I plejer
Ammes og puttes til natten omkring kl. 21
Sen aften 23: Ammes
Nat: Evt amning x 1 (det er flot, hvis han allerede nu kan sove igennem)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt forklaring på det I oplever:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske