Brev:
Frugt og gnavegrønt
22. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Frugt og gnavegrønt
Hej Helen.
Jeg er lidt i tvivl vedr. kosten til min dejlige søn på knap 6 mdr. Han er 70 cm og vejer 7,65 kg.
Flere steder i dine svar ser jeg at du nævner, at man kan give f.eks. tvebakker og brødskorper til børnene at gnave i, fra de er 6 mdr.. Og begynde at give bl.a. ølle- og havregrød. Men i bogen fra SST "Mad til spædbørn og småbørn" + den folder jeg har fået fra sundhedsplejersken, synes jeg det er formuleret som om, at man ALLER-tidligst må begynde med glutenholdige madvarer (altså f.eks. tvebakker) fra børnene er et stykke over 6 mdr, pga risikoen for at udvikle cøliaki.. Og havre- og øllebrød også tidligst fra de er over 6 mdr..? Derfor er jeg lidt i tvivl om, om jeg må begynde med disse ting nu hvor han nærmer sig de 6 mdr, eller bør vente lidt endnu?
Jeg begyndte med at introducere min søn for skemad for ca. 1 mdr. siden. Det går nogenlunde, men det meste ryger ud igen, især fordi han synes det er enormt skægt at køre bil.. Brrr..., når maden nærmer sig munden. Andre gange kniber han munden sammen eller vender hovedet væk. Han sidder i højstolen imens, og jeg har fra starten prøvet at lægge vægt på, at det skulle være hyggeligt og i en god stemning. Har du nogle forslag til, hvordan han måske kan synes det er lidt mere spændende?
Jeg ammer ham fortsat uden problemer og håber jeg kan blive ved til han er ca. 1 år. Jeg er opmærksom på Jern dråber fra 6 mdr.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. ca. 6: Ammes og sover lidt videre.
Ca. 7.30: Står op, vaskes, leger osv.
Ca. 9.30: Ammes og puttes herefter i barnevognen. Sover 1 - 1½ time.
Ca. 11.30: Får ris- eller majsgrød (m. lidt mme i) (spiser godt ½ dl.) med æble- eller pæremos. Vand af kop. Ammes evt. bagefter, ellers inden luren.
Ca. 13.30: Lur i barnevognen, sover 1 - 1½ time, sommetider mindre.
Får sommetider en powernap sidst på eftermiddagen, ½ time- 45 min.
Ca. 17.30: Grøntsagsmos (m. mme i) lavet af kartofler, broccoli, gulerødder ell. blomkål (spiser ca. ½ dl). Vand af kop. Evt. frugtmos til dessert. Ammes bagefter.
Ca. 19.30-20: Ammes og puttes.
Ammes ml. 23 og 24.
Ammes ml. 03.30 og 4.
Skal jeg snart forsøge m. 3 skemåltider om dagen, eller? Og synes du jeg ammer ham for meget? Han får ikke mme i flaske, kun rørt i grød og mos når jeg tilbereder det (NAN 2). - Kunne jeg evt. også tilbyde ham lidt af det i kop? Og hvad med noget frugt eller grønt at sidde med selv og gnave lidt i, kan jeg begynde med det snart?
På forhånd mange tak, Sine.