Svar: Vedjledning eftersøges om søvn - 6 mdr.
22. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Stina
Tak for dit brev og dine pæne ord:o)
Børn sover meget forskelligt og skal i princippet have lov til at blive puttet, når de er trætte og viser behov herfor. Det betyder også at mange børn faktisk powernapper mere end de sover længere lure og hvis de har det godt med det og familien generelt trives med det, så må det være sådan.
Når man ser på Emilie Louises sammenlagte søvn, så sover hun umiddelbart det hun har behov for og sover gennemsnitligt det børn i den alder gør. Emilie Louise sover ca 3 timer i løbet af dagen og 12 timer om natten og sammenlagt altså ialt 15 timer - det er super fint. Det du således skal overveje er, hvordan du synes det fungerer for jer og om du kan leve med at hun sover 4 korte lure i stedet for 2 længere lure, samt om du mener det vil gavne noget at forsøge at ændre på hendes lure, vil det blive bedre.
Hvis du mener at det vil blive bedre for både hende og dig, så må du forsøge at strække tiden lidt for hver dag, så du stille og roligt putter hende senere og senere. Du må aktivere hende, lægge badet om formiddagen eller lignende for at holde hende mere vågen og aktiv og således stille og roligt få hende puttet til en formiddagslur, som måske stadig kun vil vare 45 minutter, men som så vil ligge mellem kl. 9.30-10.30.
Mange børn sover kun en kort lur om formiddagen, men vil så tilgengæld kunne tage en lur på et par timer, når de så bliver puttet kl. 13, hvor andre børn har behov for 2 x 1½ time og Emilie Louise vælger så de 4 korte lure.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Kl. 7 vågner, ammes
Kl. 8: Grød - f.eks. havregrød m. frugtmos, vand af kop. Giv hende lidt brødskorper og lignende at sidde med, så morgenmaden trækker lidt ud
Forsøg evt. at lægge et bad ind om morgenen for at se om hun så derved vil kunne blive puttet lidt senere.
Ammes og puttes herefter ca 9.30-10 til formiddagslur og sover det hun nu kan alt mellem 45 minutter til 1½ time er normalt.
Frokost kl. 12 Grød - f.eks. øllebrød - og forsøg også med lidt grøntsagsmos her en gang imellem. Igen mad at sidde med i hånden, agurkestykker og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13-13.30, evt med amning. Sover alt efter hvor meget hun har sovet om formiddagen 1½-2 timer.
Eftermiddag kl. 15.30-16: Mellemmåltid, lidt frugtmos, frisk frugt at sidde med, evt. som nu lidt yoghurt naturel m. frugtmos og evt. revet rugbrød - men vær obs på at hun ikke skal have for meget komælk med den alder hun har. Brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop.
Nogle børn powernapper herefter en lille smule, men det er så denne lur der stille og roligt kan undværes af de fleste
Aften kl. 18: Grøntsagsmos, hvor udgangspunktet mere og mere bliver jeres mad. Hun må meget gerne få mad der smager af noget, gerne rodfrugtmos, og måske lidt sovs på da det også giver smag. Smørsovs har også nogle gange lidt effekt:o) Kød og fisk og igen noget at sidde med i hånden, det du kalder gnavemad og vand af kop.
Puttes til natten kl. ca 19 med amning
Sen aften 23: Flaske med vælling
Nat 24-06: Har ernæringsmæssigt ikke længere behov for mælk om natten, men kan godt have behov for trygheden, hvis du har det fint med at amme denne ene gang, så gør du roligt det. Vær dog opmærksom på at hun ikke skal trappe natamningen op.
Jeg tror bestemt ikke at hendes træthed skyldes jernmangel, da hun spiser godt og at du også giver hende babyfer og modermælkserstatning. Hun lyder ikke som om hun umiddelbart mangler noget:o) Samtidig sover hun jo det hun har behov for i forhold til sin alder og hun lyder således ikke til at være i søvnunderskud, hun har bare en anden soverytme end mange andre, men samtidig jo en fin evne til at regulere sig ind.
Om tidspunktet for indtagelse af jern og vitaminer skulle spille ind på hendes søvn har jeg aldrig hørt om. Det sker dog ikke noget ved at forsøge om det vil ændre noget, at give det adskilt og på forskellige tidspunkter af dagen... Babyfer gives i øvrigt fint sammen med en spsk. frugtmos, da frugten hjælper på optagelsen. Jern bør ikke gives samtidig med mælk, da det hæmmer optagelsen.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske