Brev:
Vedjledning eftersøges om søvn - 6 mdr.
22. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Vedjledning eftersøges om søvn - 6 mdr.
Kære Helen
Først tusind tak for alle tiders brevkasse. Jeg har fundet god hjælp i mange af de råd, du har givet til andre, der har skrevet ind :)
Vi har en dejlig, Emilie Louise, på 6½ måned, der vokser og trives rigtig godt. Hun blev født til termin, vejede 2990 g og målte 49 cm. Fødslen var hård for os begge - 24 timer med veer, det endte med akut kejsersnit, da hun lå med hovedet drejet ned i fødselskanalen. Emilie var helt blå, da hun kom ud, men rettede sig hurtigt.
I hendes første 4 måneder led hun af kolik og var MEGET svær at få til at sove om dagen, hvorimod hun næsten har sovet igennem om natten fra første færd. 4 mdr. gammel bedredes grådanfaldene. Nu er hun ca. 65 cm og vejer 7,2 kg. Hun har således altid ligget lidt lavt i vægtkurven, men virker sund og glad. Hun får stadig bryst, men jeg supplerer med NAN H.A.1 og vælling til natten. Herudover får hun 3 skemåltider og et mellemmåltid om eftermiddagen.
Jeg eftersøger lidt vejledning i forbindelse med, at Emilie kører meget hurtigt træt. Hun er dødtræt 1½-2 timer efter, hun er vågnet. Det kan således blive til ret mange lure i løbet af dagen. Vi lytter meget efter, hvilke signaler hun giver og hvad hun synes at have behov for.
Kan det være, hun har været i søvnunderskud efter at have haft kolik således, at hun nu indhenter noget af det forsømte? Jeg ville så gerne, om hun ville tage et lidt længere stræk i løbet af dagen, fordi jeg så synes, hun kunne få lidt mere ud af dagen i stedet for hele tiden at være træt. Det ville naturligvis også gøre livet lidt lettere for mor og far.
Har tidspunktet for indtagelse af jerntilskud betydning for, hvor trætte/friske børn er om dagen? Har det endvidere betydning, at man giver D-dråber samtidigt? Jeg har ikke været konsekvent til at give jerntilskud endnu, men vil gerne have det kørt ind. Har ligget på grænsen af de 400 ml NAN og været i tvivl om Emilie har haft behov for det. Kan trætheden have med jernmangel at gøre?
Jeg skriver lige en plan over, hvordan hendes dag typisk ser ud. Det veksler noget, men groft sagt:
Kl. 7 vågner, ammes
Kl. 8 Grød - f.eks. havregrød m. frugtmos iblandet Babyfer. D-dråber, vand af kop. (Plejer at spise rigtig godt her, hun er meget glad for grød)
Kl. 8.30 Meget træt, puttes til morgenlur. Sover 45 min.
Kl. 11 ammes og puttes til formiddagslur. Tager hun den, sover hun 45 min.
Kl. 12 Grød - f.eks. øllebrød - det tager hun også godt fra af, gnavemad og vand af kop. Hvis ikke hun har kunnet sove formiddagslur, bliver hun overtræt og vil ikke spise, og det får betydning for resten af dagen.
Kl. 13 puttes. Sover 45 min.
Kl. 14 ammes
Kl. 16 mellemmåltid - f.eks. lidt yoghurt naturel m. frugtmos og evt. revet rugbrød - får hun især hvis ikke hun har spist ret meget til frokost for at mætte hende mere. Spiser igen godt
Kl. ca. 16.30 sover gerne 45 min.
Kl. 18 Grøntsagsmos (her spiser hun MEGET lidt, bryder sig ikke om grøntsager, selv om jeg har prøvet en del forskellige) Iblandet lidt kød. Gnavemad og vand af kop. Specielt imellem 18 og 19 er hun død hamrende træt, pyldrer, gnider øjne osv.
Kl. 19 er hun ved at dejse om af træthed, her ammes hun og falder i søvn
Kl. 23 vågner, får lidt vælling (typisk 50 ml), falder i søvn igen
Kl. 02-03 ammes
Håber ovenstående er nok til, at du kan danne dig et billede af Milles hverdag. Som du kan høre, er hun ikke inde i en rytme endnu. Jeg kan forstå, at mange på 6-7 mdr. kan nøjes med 2 lure. Jeg kan slet ikke se Emilie komme ned på så lidt. Måske hun bare mere er til små lure? Jeg har prøvet at give flaske og strække den, helt springe en lur over, men intet resulterer i en længere lur.
Glæder mig til at høre dine tanker om ovenstående.
Mange hilsener og endnu en gang tak for super rådgivning ;)
Stina