Svar: Vil hverken spise eller drikke
22. oktober 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Det er svært for mig at sige hvad de knopper din datter har handler om. Det kan både være udslæt på grund af tænder, det kan også skyldes noget af det hun spiser, det kan være fordi det er blevet koldere i vejret osv. Der er mange årsager.
Jeg synes dog det vil være udmærket at I får en snak med lægen, både omkring hendes udslæt, men også fordi lægen måske kan give jer lidt ro omkring jeres datters indtag af mad. Nu hvor hun bliver et år, så vil lægen jo alligevel skulle undersøge hende, måle hende, veje hende og tale med jer om hendes udvikling generelt og lægen vil således kunne fortælle jer om I skal tage det stille og roligt i forhold til hendes madindtag eller om det er noget, I skal bekymre jer nærmere omkring.
Min umiddelbare tanke er at jeres datter jo har en alder, hvor børn naturligt begynder at blive mere og mere selektive og lukker munden for skeen. Det er derfor vigtigt at I giver hende valgmuligheder og madro og således lader hende selv prøve at spise så vidt muligt.
I skriver at hun slet ikke spiser i vuggestuen, hvilket undrer mig lidt. Har hun gået der længe? Hvordan trives hun der? Hvad siger pædagogerne til det?
Der går mange timer i løbet af dagen, hvor hun slet ikke indtager noget mad og jeg tænker et eller andet sted også at hun på den måde vender sig til at lade sig nøjes med lidt. Hun har behov for små hyppige måltider for at hendes blodsukker holdes stabilt og netop fordi hun forbruger så meget energi som hun gør. Det er således meget uhensigtsmæssigt at der så så lang tid imellem at hun tilbydes mad.
Nu kender jeg jo ikke jer og jeres lille pige og ved ikke hvordan hun i øvrigt har haft det med at spise. Er dette noget nytilkommet eller har hun altid spist meget lidt? Hvis det altid har været et problem, hvor har jeres egen sundhedsplejerske så været henne i billedet?
Der kan være utroligt mange grunde til at børn ikke vil spise og det er meget vigtigt at I medtænker nogle af disse. Det er f.eks. vigtigt at barnet ikke presses unødigt, det er vigtigt at stemningen omkring bordet er hyggelig. Det kan f.eks. påvirke barnet, hvis forældrene skændes eller har det svært med hinanden eller andre ting, det påvirker også hvordan man som forældre selv har det med mad, om man spiser almindeligt, om man selv er kræsen, om man forbinder det med at spise som noget hyggeligt og rart.
For noget er måltider noget der skal overstås og der gøres ikke ret meget ud af madlavning eller det at spise. I andre familier er maden samlingspunktet, der hvor man mødes, hygger sig, drøfter hvad der er sket i løbet af dagen. Nogle sætter gryderne på bordet, andre gør meget ud af borddækning og levende lys.. alt sammen har det betydning for hvordan vores børn spiser og hvordan de oplever det at spise.
Det er således meget vigtigt at I tilbyder jeres datter små hyppige måltider og at I virkelig medtænker at spise sammen og at det skal være meget hyggeligt og rart. Hun skal også have det rart i vuggestuen og hvis hun hører til en af de børn, som har svært ved at holde fokus og koncentration omkring maden, så må personalet der reagere og hjælpe. Hvis hun har behov for speciel støtte omkring disse ting, så skal hun naturligvis have hjælp til det.
Nu skal I naturligvis ikke gå helt i koma over alt det jeg skriver jer. Jeg nævner en masse ting, fordi jeg ikke kender jer og derfor ikke ved, hvad det handler om. Men jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt på vej.
Selvom en dagsplan virker uoverskuelig, så vil jeg alligevel lige vise jer, hvor tit jeres datter skal have mad. Det betyder ikke at I skal give hende store portioner, hun må gerne spise ganske lidt, men det skal tilbydes hende meget mere end det tilsyneladende bliver i øjeblikket.
En plan til et barn på næsten et år ser således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød. Mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, vand at drikke.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - leverpostej, sildepostej, grøntsagsmos kan bruges på brød, avokado. Tilbehør af ærter, majs, gulerod, peberfrugt. Vand af kop.
Der er intet i vejen for at tilbyde hende lidt af aftensmaden, hvis I har lidt rester tilbage. Det kan være lidt kylling, frikadelle, pasta der kan varmes lidt igen og lignende.
Eftermiddag: En lille skål tykmælk med lidt frugtmos eller frisk frugt, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør og måske lidt ost eller en lille smule marmelade. Vand af kop
Før aftensmad: Et lille fad med lidt agurker, ærter, majs, peberfrugt, gulerod og lignende. Om eftermiddagen er børn ofte sultne og pylrede og det er vigtigt lige her i 'ulvetimen' at give hende noget sundt.
Aften: Serveres samme mad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, forskellige grøntsager. Hun kan spise det hele uden problemer. Hun kan få en portion frugtgrød med mælk til dessert og drikke vand af kop. Sovs moses sammen med kartofler og hjælp hende med det, lad hende smage fra jeres tallerken. Hun skal have noget som gives med ske og noget som hun selv spiser.
Til natten: En lille kop lun mælk og måske ½ banan inden hun skal sove, dette afløser aftenflasken på sigt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske