Svar: Madplan - 8 mdr.
22. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Karin
Planen for dagen ser fin ud til en 8 måneders pige og det er fortsat godt at bibeholde de 3 flasker, så hendes mælkebehov dækkes. Hun har fortsat brug for mere modermælkserstatning end hun får komælk (yoghurt) og 3 flasker er passende til et barn på 8 måneder. Først omkring 10 måneders alderen plejer man at skrue yderligere ned for mælkeindtaget. Hun skal dog fortsat have min 400ml mme dagligt, for at få sit jernbehov dækket. Hvis hun ikke kan indtage dette via 2 x 200ml, så må den 3 flaske fortsat bibeholdes lidt endnu.
Det vil være fint, hvis du også til frokost kan give hende lidt grøntsagsmos, endten rester fra aftensmaden eller bruge mosen som pålæg på brødet. Grøntsagsmos er vigtigt fordi det fylder lidt ekstra i maven og hun er stadig så lille at hun bruger rigtig meget energi på at spise selv og koncentrere sig, så hun hurtigt bliver træt og ikke får spist helt det, hun måske kunne. Derfor er det fint at supplere med lidt grøntsagsmos på en ske, hvis hun altså vil have det. Du kan som sagt bruge rester af mos fra aftensmaden, men du kan også købe mos på glas og bruge det en gang imellem.
Ellers er det godt at du giver hende mad i stykker og mere og mere af jeres mad. Maden skal tage udgangspunkt i det I andre spiser og hun må gerne få både kød, fisk, ris, pasta, sovs, grøntsager der smager af noget og mad som er let krydret.
Øvelse gør mester med hensyn til at drikke af en kop. Og I må bare blive ved med at prøve. Nogle gange hjælper det at bruge en tudkop, andre gange at finde et lille glas, snapseglas eller lignende, som passer bedre til hendes lille mund. Nogle gang hjælpe det at komme en appelsinskive eller lignende i vandet, så det smager af lidt...
Fortsat held og lykke med hende - dejligt at høre at hun er blevet rask igen og har fået appetitten lidt tilbage:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske