Svar: Spise selv med gaffel og ske
22. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Kære T.
Dejligt at høre at lillepigen har fået det bedre. Det er godt at I har haft ørelægen inde over og jeg håber at drænene vil få lidt effekt:o)
De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen begynde at kunne spise med en ske, nogle lidt før og nogle lidt senere. Det svære ved at spise med ske er at når barnet fører den fra tallerkenen og op til munden, så drejes skeen på hovedet. Det vil sige at det rent motorisk er svært for barnet at vende skeen rigtigt hele vejen, så maden ikke dratter af.
Anderledes er det med en gaffel, hvor maden jo sidder bedre fast og derfor gør det ikke så meget, hvordan barnet drejer den. Og med den alder jeres datter har, kan hun fint spise med en gaffel. Jeg synes dog ikke at I skal presse hende til det, det er helt i orden at hun supplerer med fingrene en gang imellem, da det fortsat går hurtigst på denne måde og det vigtigste er at hun stadig synes det er dejligt at spise og har det godt med det. Netop mellem 1-2 år bliver børn langt mere selektive omkring deres madvaner og her er det vigtigt at give dem madro og spise det de viser interesse for.
At presse dem til at spise pænt med gaffel i denne alder, kan give mere bagslag og påvirke barnet i negativ retning, så det med at spise pludselig bliver noget som barnet så slet ikke gider.
Med hensyn til sproglig udvikling, så sker der rigtig meget med børn. Allerede fra de er ganske små har de jo lyde og pludren som stille og roligt udbygges.
Et 8 måneders barn vil f.eks. begynde at sige ma-ma eller mam-mam når det er sultent, får mad eller er tørsig. Når barnet er 14 måneder så begynder det motorisk at kunne flere ting og vil således også rent sprogligt kunne begynde at følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger barnet på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger de i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Et 3 årigt barn vil gennemsnitligt være i stand til at sætte 4-6 ord sammen i en sætning - igen er der store individuelle forskelle, hvor nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Der er undersøgelser som viser at piger generelt er lidt hurtigere end drenge, når det drejer sig om at 'knække sprogets kode':o) Og det lyder som om at din datter er rigtig fint med...
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske