Svar: Sove vågne sove vågne
22. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Karoline
Jeg har den holdning at man aldrig kan give børn for meget nærhed, tryghed, kærtegn og fysisk kontakt. Jeg synes derfor at det lyder rigtig omsorgsfuldt og fint at I i øjeblikket får Albert til at sove ved at ligge med ham. Som du selv skriver, så har han ikke gjort dette før, men lige nu viser han det behov og det skal man naturligvis lytte til.
Der er undersøgelser som viser at jo mere man giver børn fysisk nærhed og kontakt, jo mere positivt udvikler deres hjerne sig og jo mere bliver de i stand til se at kunne finde roen, når de bliver voksne og det er jo en meget god evne at have...
Jeg tænker at du sandsynligvis har ret i at Albert ikke er færdig med at sove, når han vågner kl. 06 og jeg kan godt forstå du gruer lidt for vintertid... men nu skal man jo aldrig tage sorgerne på forskud:o) Jeg tror dog også du har ret i at han er sulten, mange børn spiser omkring 12 måneders alderen lidt mindre end de egentlig har behov for. Det skyldes at de simpelthen er for aktive, ikke har tid nok til at blive siddende ved bordet, at de begynder at blive lidt mere selektive, at de gerne vil spise selv og endnu ikke mestrer det helt og derfor bliver for trætte og ukoncentrerede inden de egentlig har fået nok og så er de generelt mere trætte om aftenen på grund af en lang dag.
Samtidig har de så også en motorisk uro og sover på grund af dette også mere uroligt og vågner lettere om natten og er man så lidt sulten, så er det svært at sove videre.
Alternativet til at give ham mad tidlig morgen er jo at du forsøger om du kan få ham til at spise noget ekstra om aftenen inden han puttes. Nogle børn trives rigtig godt med det man kalder for natgrød, som bliver en del af deres putteritual i en periode. En portion havregrød ligger godt i maven og er let at lave og det glider let ned og mange børn synes det er hyggeligt at få dette inden sengetid. I kan derfor forsøge om det vil hjælpe lidt en overgang og gøre at han så kan sove lidt længere om morgenen.
Hvis du tror det er lyset som vækker ham, så kan det være en løsning at købe et mørklægningsgardin, de fåes rimeligt billigt både i Ikea og i Jysk...
Hvordan er det i øvrigt gået med indkøring i dagpleje??? Og tillykke med 1 års dagen:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske