Brev:
Sove vågne sove vågne
22. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Sove vågne sove vågne
Kære Helen.
Her er jeg igen med et par spørgsmål.
Det er sådan at Albert, som bliver 1 år d.1.nov. er en rigtig puttegøj. Han faldt i søvn selv indtil han var 9 måneder. Så var han ked af det og kunne rejse sig på knæ og kigge ud over sengen. MEGET spændende. Så satte vi sengen ned, men så følte prinsen at han var kommet i fængsel og så startede gråden og de lange aftner med at gå ned at sige godnat osv. Til sidst (og det har vi gjort med succes siden) lagt os med ham på maven og så sover han inden for 5-10 min og kan lægges i seng.
Da han var helt nyfødt lå han på neonathal afd. og kunne ikke ligge på min mave og senere har han heller ikke villet det. Det er som om han tager revanche nu eller har manglet det så meget, at han nu nyder den tryghed før han skal sove. Vi gør det samme om morgenen når han vågner og han elsker det. Er det ok at få sit barn til at sove på denne måde, eller er det bedst de sover selv og at man tager den helt store tur med dem indtil det lykkes? Det har jeg det nemlig ret skidt med, da jeg ikke går ind for at børn skal græde sig i søvn..
Den anden ting er, at Albert sover ved 18:30-19:30 tiden om aftenen og vågner så kl.6 præcis hver morgen. Han var ellers begyndt at sove til kl.7, men næ nej. Nu hvor det er mørkt skal man vågne kl.6 lige meget hvad. Vi har prøvet at trække hans sengetid til kl.20-21 men han vågner alligevel kl.6 som om han har et indre ur. Vi har prøvet at give ham noget at drikke og lægge ham igen, men ingenting hjælper. Nu gruer vi for vintertiden hvor uret så vil stå på kl.5. Er der noget vi kan gøre for at få ham til at sove lidt længere??..
Vi tror han er sulten og tørstig. I dag har jeg f.eks lavet et eksperiment som hedder vågne, putte, skiftes, spise og sove igen. Han har i skrivende stund sovet 3 kvarter og kl. er 8:15.
Han er nemlig ikke spor frisk når han vågner kl.6. Han sover altid fra 8-10 om morgenen og bruger de vågne timer indtil da på at gnide øjne, gabe og lege lidt..
Glæder mig til at høre fra dig:-)
Kærlig hilsen
Karoline