Svar: Min søn på 1½ år spiser ikke
4. februar 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Carina
I en alder af 1½ år har din søn ikke længere interessen for at prøve noget nyt og han føler heller ikke så stor sult, som han gjorde tidligere. Hvis man ikke har fået indarbejdet nogle gode madvaner før barnet er blevet et år, kan det derfor godt være svært, men naturligvis ikke umuligt:o)
I en alder af 1½ år skal din søn spise den samme mad som jer. Og jeg vil tro at jeres indtag af figner, pålægschokolade og kinder mælkesnitte er begrænset?! Lidt provokerende bliver jeg nødt til at sige, at det jo er jer der handler og dermed jer der bestemmer, hvad der skal købes ind og findes ovenstående ikke i huset, ja så er den mulighed jo udelukket;-)
Det er naturligt at man som forældre kan være tilbøjelig til at købe det, man ved at barnet kan lide,- "for så får de jo et eller andet", men i længden holder det ikke.
Du skal naturligvis være opmærksom på hvad jeres søn får at drikke i løbet af dagen. Nogle børn er det man kalder mælkedrankere, hvilket betyder at de drikker så meget mælk at der ikke er plads til anden mad. Andre børn drikker meget saft og får derigennem så meget sukker at de ikke føler en naturlig sult.
Jeg vil derfor foreslå at I med hensyn til drikkevarer i en periode nøjes med at give ham vand og kun et enkelt glas mælk, samt måske lidt yoghurt (uden sukker).
Maden I giver ham skal være det samme, som I selv spiser. Lav retterne børnevenlige, så det er appellerende både for øjet og motorikken, så han selv kan spise.
Gode retter til hans alder kan være kylling, hamburgerryg, skinke, frikadeller (fisk/kød), fisk lavet i ovn, æggekage, pandekager med hakket kød og grøntsagsfyld, hjemmelavet pizza, pitabrød, hjemmelavede burgere, ris, pasta, kartofler osv.
Han må gerne spise tingene hver for sig. Det vil sige at laver I pitabrød, pandekager og burgere, så server dele hver for sig og lad ham selv være med til at tage maden fra de små skåle.
Fortæt med at give ham ro til at spise. Afvent og se hvad der sker og lad være med at lave speciel retter til ham. Tilbyd ham forskelligt mad og små portioner i løbet af dagen. Hyppige måltider giver ham energi og er også med til at give lyst til mere mad. Giv ham gerne grønt og frugt igennem dagen.
Lav altid en tallerken med valgmuligheder. Det vil sige, hvor der både er fødevarer fra grupperne med kød, fisk, æg, ost, frugt og grønt i samme måltid. Det gør ikke noget at han kun spiser en af delene, det vigtigste er at valgmuligheden er der og næste dag kan det være at noget af det andet får hans interesse.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske