Brev:
Min fortidligt fødte datter kan ikke amme hos mig
3. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Min fortidligt fødte datter kan ikke amme hos mig
Min datter, der er født i uge 31+6 og idag er 9 uger gammel, kan ikke amme hos mig uden brug af suttebrik.
Når jeg ligger hende til mit bryst kæmper hun en kamp for at få fat i min brystvorte, en kamp som hun må opgive efter 5-10 minutters forsøg. (Det skal lige nævnes, at mine vorter ikke er specielt store.) Det virker som om hun kun sutter på selve vorten, og dermed ikke får noget mælk. Kan dette skyldes, at hun endnu mangler kræfter til at die ved brystet?
Det er gået fint med suttebrik, men hun har ikke haft kræfter til at få et helt måltid, hvorfor vi har suppleret med udmalket modermælk. Nu får hun sine måltider på sutteflaske (udmalket modermælk). Jeg er nu gået over til at bruge suttestørrelse small, idet hun ellers kunne sluge et måltid på 100 ml på 5 min. Hendes nuværende vægt er ca 3200 gr. (fødselsvægten var på 1880 gr.).
Er det forkert at hun får modermælk på sutteflaske? Det hedder sig jo at "barnet har bedst af at blive ammet".
Hvor længe må hun/vi "kæmpe" med at komme til at amme rigtigt (jeg tænker dels på tid ved hvert måltid og over tid)?
Det skal siges, at jeg bestemt ikke har noget imod at give hende sutteflaske, og at jeg (endnu) ikke er løbet sur i at malke hendes måltider ud. :-) Det er i samråd med min sundhedsplejerske at suttebrikken er kasseret.
Håber, at kunne få lidt klarhed over disse spørgsmål, da det tiltider er ret frustrerende at være nybagt mor og ikke kunne være istand til at amme sit barn!
Tak for en go´ hjemmeside
Med venlig hilsen
Susanne