Svar: Forskellig søvn hos tvillinger
3. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Ja, tænk at selv tvillinger kan være så forskellige...men det er de jo:o)
Når man giver flaske er det vigtigt at man giver sig tid til at sidde med sit barn imens. Simpelthen for at barnet får den samme kontakt, som hvis det blev ammet. De omsluttende arme og nærheden, duften af mor og hele den helhedsoplevelse der er ved amning, kan man også godt give barnet der får flaske og det har naturligvis indflydelse på barnets videre udvikling.
Det er altså ikke hensigtsmæssigt at placere barnet stavlet op med puder og en flaske i munden, som barnet mere eller mindre skal styre selv!
Som mor til to kan det godt være svært at nå det hele, og man skal hele tiden være opmæksom på at dække to børns behov. Samtidig har tivillinger jo også stor glæde af hinanden og mærker fra starten hinandens nærhed. Men tvillinger er også meget forskellige, hvilket du også allerede oplevet nu i forhold til amning, sovevaner mv.
Mon ikke den ene ligner mor og den anden far? I er som forældre sikkert forskellige i temperament, den ene mere tålmodig, den anden mere tryghedssøgende osv. Børn ligner jo ofte deres forældre.
Du skal ikke være ked af, at du har givet flaske eller tro at du dermed har gjort noget forkert. Jeg tror bestemt at det skyldes at de bare er forskellige af sind. Det lyder jo som om at du netop har været meget opmærksom, du har sågar malket ud, så begge børn har fået din mælk og til de var 4½ mdr. gamle - flot:o)
De små forskelle har allerede vist sig, og det bliver de ved med fremover.
Fortsat held og lykke til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske