Brev:
Forskellig søvn hos tvillinger
3. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Forskellig søvn hos tvillinger
Jeg er mor til tvillinge-drenge på ca. 10 mdr. Fødslen blev sat i gang og jeg fødte helt normalt. Drengene vejede hhv 3050 og 3550g. Altså et par store drenge.
Den ene var brystbarn og den anden faldt i søvn ved brystet, når han begyndte at spise. Derfor pumpede jeg mælk ud til ham som han så fik i flaske. Jeg stoppede med at amme, da de var ca. 4½ mdr gamle.
Brystbarnet har altid hvilet meget i sig selv, været god til at spise og sove. Flaskebarnet har derimod altid været en urolig lille fyr. Han havde tarmproblemer til han var 4 mdr, har et hidsigt temperament og et meget lille søvnbehov. Desuden er han meget kontakt-søgende.
Brystbarnet sover stort set igennem om natten hvorimod flaskebarnet er meget urolig. Han sover ca. en time ad gangen. Så skal han have sin sut og nusse lidt. Tager jeg ham over i vores seng sover han næsten igennem.
Drengene får skemad og de spiser rigtig godt. De får kun mælk i flaske om aftenen inden de skal i seng. Vågner de om natten og kræver mad, tilbyder jeg dem kun vand at drikke.
Da han var ca. 8 mdr var han meget "mor-syg" og havde stor separations-angst - hvilket hans bror næsten ikke havde noget af.
Mit spørgsmål er selvfølgelig om det kan være rigtigt, at han sover så uroligt om natten og om det kan hænge sammen med at han har været flaskebarn og dermed ikke har fået den samme kropskontakt som sin bror?
Tænk at to brødre kan være så forskellige!