Svar: Slut med amning om natten - 13 mdr.
2. juni 2003
Alder:
13 mdr.
Kære Marianne
Hvor er det flot at du har ammet din søn så længe! Der er ikke længere nogen ernæringsmæssig begrundelse for at din søn fortsat ammes, og derfor er det fint at du ønsker at stoppe nu. I har også begge to brug for en sammenhængende nattesøvn.
Der er ingen tvivl om at det er trygt og rart for din søn lige at få en lille tår om natten, men det er også blevet en vane. Det er denne vane I nu skal til at bryde, og du skal være klar over at din søn ikke, med den alder han har, vil sige fra. Det er dig, der skal sige at nu er det slut og uanset hvilken måde du vælger, så vil han sikkert blive ked af, at du tager det fra ham, som han har haft som tryghed og hygge så længe.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil undgå det du kalder "en kold tyrker" og det kan også godt være at du kan stoppe fuldstændigt om natten og fortsætte med amningen om aftenen i en periode, men du risikerer at din søn bliver frustreret over at han nogen gange kan få lov at sutte og andre gange ikke. Vælger du derimod "en kold tyrker", ja så er det slut, der er ikke mere mælk eller bryst at få.
Det er vigtigt, når du har taget beslutningen, at du er konsekvent og holder ud. Din søn er vant til at du reagerer på enhver lyd han giver i løbet af natten. Det behøver du ikke gøre mere. Sover han i sit eget værelse? Det kan være en fordel at hans seng ikke er lige ved siden af din. Har I et putteritual? Børn elsker ritualer. Gør det til en ny vane at skifte ble, få nattøj på, børste tænder, få en tår vand og blive puttet. Og så skal du til at bruge "se-til" metoden. Det betyder at du putter ham og forlader værelset, men selvfølgelig ser til ham. Han tager ikke skade af at græde, hvilket han sikkert vil gøre. Lad ham græde i f.eks 3 min. gå ind til ham, så han ved at du stadig er der, fortæl ham at det er sovetid, stryg ham blidt over ansigtet, kys ham og gå igen. Det er svært men det kan lykkes.
Det kan godt være en fordel at det er far der putter, eller i en periode står op om natten. Far lugter ikke af mælk og kan jo af gode grunde ikke amme, den mulighed findes derfor ikke. Far kan tilbyde lidt vand af en kop og putte jeres søn igen. Du og din mand skal være helt enige om, hvordan I vil gøre og begge være konsekvente.
Hvis din søn ikke bruger sut eller flaske, er der ingen grund til at introducere disse ting nu. Dem skal han også vænnes fra på et tidspunkt. Hvis han har en bamse, en spilledåse eller andet han virker glad for, så kan det være med til at give ham den tryghed han mangler, nu hvor brystet er væk.
Hvordan putter du ham i løbet af dagen? Hvis det går fint uden amning, så prøv at gøre det samme om aftenen. Vær opmærksom på at børn sover uroligt og godt kan komme med lyde igennem natten, som du ikke behøver at reagere på. Når han i løbet af natten siger noget, så træk tiden lidt, se om han falder i søvn igen, hvis ikke, så læg ham om på den anden side, tilbyd ham lidt vand og gå igen.
Det kan godt blive nogle svære nætter, men allerede efter tre nætter vil jeg tro at det går bedre. Når du skal vænne ham fra er det i øvrigt vigtigt, at det ikke er samtidig med at du begynder arbejde og begge jeres dagligdag ændres, for så har han i særdeleshed brug for det vante og trygge derhjemme.
Held og lykke med projekt sov godt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske