Svar: Dele-barn og skilsmisse
3. februar 2004
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Evalo
Da jeg ikke kender til jeres forhold og situation ud fra mere end hvad du beskriver, er det meget svært for mig at rådgive dig præcist, men i stedet vil jeg give dig en lidt mere generel betragtning.
Umiddelbart så er det jo naturligt at det er dig, der skal invitere din eksmand på besøg, når samværet med jeres søn skal foregå hos dig.
Som udgangspunkt mener jeg, at barnet altid har ret til at se begge sine forældre, men det betyder ikke at barnet skal være skiftevis hos den ene eller den anden, med samme interval. Som jeg ser det, er det vigtigt at barnet har en tryg base, som i det her tilfælde er hos dig og din nye mand. Jeres søn kan så være sammen med sin far, når begge har lyst til dette.
For mig at se, sker der ikke noget ved at der går uger eller måneder imellem samværet, hvis alle parter har det godt med dette. Det vigtigste er at kontakten er der. Din søns samvær med sin far kan jo være en tur i biografen, zoologisk have eller bare være sammen og spille et spil.
Hvad er et "normalt" far/søn forhold? I og med at de ikke har boet sammen siden din søn var 6 mdr. så er situationen vel ikke "normal"? Den daglige kontakt med en mand, får din søn jo igennem sin stedfar, som i dagligdagen har rollen som "rigtig" far.
Spørgsmålet er, hvad det er du ønsker for din søn og dig selv. Det er jo sådan, at når man tager et valg, så fravælger man også noget andet. Det gælder i alle livets forhold. Det valg der er blevet truffet om, at I som forældre skulle flytte fra hinanden da jeres søn var 6 mdr. gammel, gør at den daglige kontakt med far mangler. Hvis du ønsker at din søn kunne være hos far, fordi du så havde mere tid for dig selv og sammen med din nye mand, så bliver jeg nødt til at sige, at bare det at tage beslutningen om at få et barn medfører, at man i en lang årrække ikke har særlig meget tid for sig selv.
Du må overveje, hvad det er du ønsker og hvad der er godt for din søn. Du må tænke på, hvilke valg du/I har foretaget, som gør at situationen er som den er. Det kan ikke nytte at du er ked af, at din søn ikke ser sin far tit,- det er jo konsekvensen af det valg du/I har taget. Derimod har du valgt noget andet og så må du finde det positive i det.
Håber at lidt af mine tanker kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske