Svar: Kostplan til 7 mdr
2. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth og Nicklas
I en alder af 7 mdr. må Nicklas gerne få 3-4 måltider skemad, samt amning/flaske/kop ved siden af. En plan for jer kunne se sådan her ud:
Morgen: Flaske med erstatning
Formiddag: Grød + vand af kop
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk + vand eller mælk af kop
Eftermiddag: Evt. Grød og en flaske erstatning
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og evt. frugtmos med mælk til dessert.
Sen aften: En flaske vælling
Efterhånden som han nærmer sig 8 mdr´s alderen må han få mere og mere af jeres mad. Hvis han ikke er så meget til skemad og grødretter, er der ikke noget i vejen for at du giver mos i stedet eller simpelthen koger grøntsagerne godt møre og giver ham det som små stykker.
Det afhænger lidt af hvornår han er begyndt med grøden, hvor hurtigt du kan gå frem. Det kan i begyndelsen være en fordel at blende maden, men for at optræne tyggefunktionen vil det være en god idé, f.eks. at mose grøntsagerne med en gaffel.
Er han godt igang med at tygge, kan du så småt begynde at servere små rugbrødshapser og også give ham frugt i stykker, som han selv kan holde.
Med hensyn til drikkelse så skal hovedbestanddelen af hans væskeindtag fortsat være mælk. Men du kan servere lidt vand i kop eller give ham en lille smule juice. Sålænge han er under 9 mdr. skal du give mest erstatning, men du må også gerne give sødmælk af kop eller bruge sødmælk i jeres madlavning - hvis du f.eks. laver kartoffelmos til hele familien.
Du skal altså stille og roligt gå over til at give ham, det samme som I spiser. Spar på salt og krydderier, men måske fremmer det appetitten at få det samme som jer.
Held og lykke med det og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske