Svar: Knap 9 måneder og vågner hver 2. time
2. februar 2004
Alder:
9 mdr.
Det er altid nemmest at atoppe amningen, hvis både mor og barn er enige om at rette tid er. Mange børn siger selv fra, når de er omkring jeres søns alder, men det kan godt være at han har behov for amning lidt endnu, netop fordi han lige har været syg og amningen derfor er en trøst for ham.
I skal naturligvis være opmærksomme på, om det stadig er en forkølelse, der generer. Hvis han er stoppet i luftvejene, pga hævede slimhinder eller snot, "klotter" han let til, når han sover og vågner med et skrig, fordi han føler at han ikke kan få luft. Vi ville også være bange i en sådan situation.
Det kan hjælpe at hæve hovedenden på hans madras lidt, så han ikke ligger helt flads og sover. Gør det f.eks. ved at komme et ringbind eller lignende ind under madrassen. Du kan også dryppe hans næse med saltvand, før sengetid.
Hvis han har smerter skal han naturligvis behandles og tilses af lægen. Han kan måske godt have ondt i ørerne.
Drejer det sig om en dårlig vane, vil det være en god idé at far tager over om natten for en periode. Han kan jo af gode grunde ikke amme, men kan tilbyde lidt vand på en kop i stedet. I kan også se om I kan finde et tøjdyr, spilledåse eller lignende, som kan gøre det ud for den sut, han ikke bruger. Nogle børn falder også til ro, hvis de kan putte med en af mors t-shirts, som lugter af mor.
Samtidig er han også meget bange for at blive væk fra jer i øjeblikket. Han har brug for trygheden og for at vide at I er der for ham. Jeg tror derfro at I skal lade tiden arbejde lidt for jer. Når han bliver lidt ældre og falder lidt mere til ro, kan det være en fordel at han sover i eget værelse, så I ikke forstyrrer hinanden om natten, men sålænge han vågner med et skrig er han utryg og har brug for jer. Se det derfor lidt an.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske