Svar: Mad og amning til 5½ mdr's. pige
2. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Lisbeth
Det kan godt være at du "drømmer" om morgenamning osv. men jeg synes altså at det lyder rigtig godt:o)
Tænk at Emma, der har haft så store problemer med mavesmerter og gråd, nu sover så godt, både dag og nat og kun afbryder sin søvn for at blive ammet. Det er da dejligt!
En amning kl 3 om natten er vel en natamning, hvor en amning kl 5-6 godt kan være en morgenamning. Hvis Emma hellere vil have risgrød om morgenen i stedet for bryst, så lad hende det. Efterhånden som hun bliver ældre (dvs. mere end 6 mdr) behøver du ikke amme om natten, her kan du tilbyde hende lidt vand i stedet for, og langsomt vil hun måske kunne sove lidt længere. Hvis hun så vågner kl. 6 så kan du amme hende og på den måde bibeholde morgenamningen.
Jeg tror som du selv skriver at du skal lade være med at tænke på tider, men lade Emma selv styre det og acceptere både når hun gerne vil og når hun ikke vil spise hos dig.
For at være sikker på at hun får mælk nok, skal du lave hendes grød og mos på mælk og fortsætte med at tilbyde mælk at kop. Derudover må du stole på, at hun selv kan regulere sin tørst ved brystet. Det er rigtigt at hun skal have ca. 3/4 liter mælk om dagen, men når man ammer ved man jo aldrig, hvor meget barnet egentligt får. Du må derfor stole på hendes egen evne til at regulere det. Du skal naturligvis holde øje med at hun fortsat tisser, som hun skal.
Jeg synes ikke at du skal springe middagsamningen over. Hun er stadig ikke så gammel og det lyder ud fra din beskrivelse som om det fortsat er hendes behov, og derudover så vil det ikke øge din mælkeproduktion at springe et måltid over. Du kan ikke "samle mælk sammen" i håb om at der kommer mere. Din produktion bliver nedsat, hvis du springer et måltid over - du ved udbud og efterspørgsel.
Du skal lade hende spise om natten (mellem kl 3-6), som du gør nu. Det er hendes behov så længe hun er så lille og natamningen øger som du ved produktionen. Men du skal ikke begynde at amme mere om natten for at øge produktionen. Lad endelig Emma sove, så du også selv får lidt hvile. Det er også vigtigt at arbejde på en god soverytme med den alder hun har.
Du må gerne give hende vand fra hanen. Du behøver ikke koge eller varme det med den alder hun har. Dog gælder dette ikke hvis I har privat brønd.
Håber jeg fik svaret på det hele, ellers må du skrive igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske