Brev:
Mad og amning til 5½ mdr's. pige
2. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Mad og amning til 5½ mdr's. pige
Kære, kære Helen
Nu har jeg IGEN brug for din gode ekspertise 
Som du sikkert husker, er Emma, min lille datter snart 5½ måned gammel.
Jeg begyndte på grød, da hun var 4 måneder og det går for så vidt nogenlunde. Det vil sige, at nogen gange vil hun bryst, andre gange ske og ja, nogen gange er hun helt umulig.
Jeg skrev til dig for noget tid siden, idet hun brokker sig meget. Det gør hun stadig, sådan op og ned – til trods for at jeg har prøvet at stimulere hende mere. Min egen fornemmelse er dog, at hun stadig har et eller andet med maven. Du ved, at hun har haft slem kolik og mange gange synes jeg, at hun er plaget af et eller andet. Som om det stadig kommer til udtryk, men bare ikke med skrigeture.
Men Helen, mit problem lige nu er mad. Som sagt går det noget op og ned og hun er ikke rigtig til at blive klog på. Jeg forsøgte en periode at drosle lidt ned på amning, sprang den til middag over. Men i takt med det følte jeg, at hun blev mere utilfreds. Og pludselig vil hun heller ikke have bryst om morgenen. Hun får det ihvertfald ikke til at løbe og så kommer tankerne jo om der er mælk nok, da jeg ikke føler, at det er spændt. Men så genindførte jeg den til middag her i weekenden og der vil hun fint spise og det løber fint. Og også gerne til aften, 4 timer efter, SÅ der er mad nok. Men det er da mærkeligt, at hvis jeg ammer et sted mellem 24-02, og hun så vågner kl. 07 og at hun så der ikke har lyst til bryst.
Mit bryst er ikke særlig spændt om morgenen og det undrer mig efter 5-6 timers sammenhængende søvn. Jeg spørger jo mig selv, om mit system ikke kan finde ud af, at der sommetider skal gå 10 timer og andre gange kun 4-6 timer imellem. Men omvendt kunne jeg jo i weekenden amme kl. 13 og så igen kl. 18 uden problemer.
Hun melder sig dog sent om natten, hvis jeg ikke tager hende mellem 24-02, hvis hun ligger lidt uroligt. Men hvis jeg ikke tager hende og hun så først melder sig et sted mellem 3-6 om morgenen, kan jeg så betragte den som en såkaldt morgenamning?
Det kan jo også være, at Emma er ved at øve sig på at sove igennem og mor bare skal glemme alt om ammetider og bare lade tingene ske ;-)? Jeg har også tænkt på, om hun kan være for sulten om morgenen, så hun ikke har tålmodighed til brystet. Min fornemmelse er måske, at Emma ikke sutter ordentlig så det løber om morgenen, måske bare fordi hun hellere vil have grød end bryst. Men kan det passe?
Jeg har jo drømt om at kunne amme sen aften og morgen – men sådan skal det måske ikke være...
Min tanke er jo også, hvor lidt amning hun må få. Hun skal vel have 3/4 liter mælk eller? Da jeg idag også tilbød hende brystet kl. 07 blev hun bare sur – men da risgrøden kom på ske – blev hun bare glad – men det er mor jo ikke så tilfreds med.
Vi har jo også haft store indsovningsproblemer pga. kolikken og derfor får hun hver aften et bad, vi kigger bog og hun får ca. 75 ml. modermælkserstatning på flaske som putteritual. Det synes at gå nogenlunde og efter noget tid sover hun – sådan ca. hver 2. dag virker det uden for meget bøvl.
Når det kører sover hun fra ca. 20 eller 21 til 07, afbrudt af en amning, hvor der er masser af mælk (bryst meget spændt) og hvor hun bare sover videre bagefter også efter bøvs på skulder, så det er jo rigtig dejligt. Hun sover så igen fra ca. 10-12.30, og den er væsentligt forkortet de sidste par uger, hvor hun før tog 2-3 timer. Men så sover hun tilgengæld fint 2-3 timer om eftermiddagen.
Det korte af det lange er vel, at jeg er bekymret for, om hun får nok bryst?
P.t. får hun middag, sen eftermiddag og nat – men jeg vil jo gerne, at hun ikke får middag, men hellere morgen – men det bestemmer jeg jo ikke ;-)
Kan jeg stadig springe den til middag over – og måske kan det betyde mere mælk om morgenen, hvis det altså skulle være det, som er problemet?
Eller skal jeg helt prøve at overgå til at give grød i løbet af dagen og så kun amme nat og så måske håbe på, at det vil give mig en masse mælk om morgenen? Men det er jo alt for lidt på nuværende...eller...?
Jeg kontaktede sidste uge sundhedplejerskevagten og de sagde, at det kunne være fint nu, men jeg er jo bange for, at hun stadig ikke vil om morgenen, og at det så betyder kun 1 amning pr/dag. Men måske vil det give mig mere om morgenen...?
Hun får p.t. 2 x risgrød m/banan (morgen og aften) og 1 x hirsegrød m/gulerod (frokost) og evt. frugtmos til dessert 1 x om dagen. Jeg tilbyder hende modermælkserstatning på flaske m/tud, hvor hun dag for dag bliver bedre til at drikke af den. Hun får vel ca. 10-30 ml på en god dag.
Hvis jeg skal tilbyde hende vand, skal det i så fald koges på nuværende tidspunkt? Koges og være lunt eller må jeg tage lidt fra den kolde hane og så evt. lune det lidt i micro. Det var så lidt et side-spørgsmål ;-)
Hvad siger du til det hele mest mht. amning? Håber det er til at finde ud af, for det blev da en længere smøre.
Hvad synes du Helen?
Qnus
Lisbeth