Svar: 3½ mdr. med mange opvågninger
2. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Stine
Omkring 3 mdr´s alderen får barnet flere og længere vågne perioder. Det iagttager sine hænder og bliver mere og mere bevidst omkring lyde. Fra at være meget fokuseret på personen, som barnet befinder sig hos, bliver det nu i stand til at dreje hovedet efter lyde og oplever også rum på en amden måde. Det vil f.ek.s observere, når en anden person kommer ind i stuen osv. Det betyder at barnet i den alder får endnu flere impulser end tidligere og har mange flere stimuli der skal bearbejdes.
Det vil derfor være naturligt at jeres datter drømmer meget om natten, for i drømme bearbejdes dagens oplevelser. Barnet kan i søvne godt være grædende og pjevset, sige suttelyde osv. og som omsorgsfulde forældre tager man ofte barnet op for at give det mad, giver det sultten eller andet. Men det er ikke alle lyde, man i den alder skal reagere på. Nogle gange skal man hjælpe barnet med at falde til ro. Det kan være ved at hjælpe barnet med at skifte stilling, stryge det over håret og putte det igen.
Et barn i 3 mdr´s alderen har fortsat behov for mad om natten, men ikke hver ½-1 time. Det kan være amning midt på natten eller amning omkring midnat og igen mellem 4-5 om morgenen. Det kommer an på, hvornår barnet kommer i seng om aftenen.
Ud fra din beskrivelse vil jeg tro at jeres datter vågner på grund af luft i maven. Jeg synes ikke du skal tænde lys og skifte hende om natten, med mindre hun har lavet afføring. Det er vigtigt at lære hende, at om natten sover man og om dagen er der aktivitet. Det lære du hende bedst ved at holde aktivitetsniveauet om natten på et minimum.
Om dagen skal du derimod holde gang i hende. Hvis hun om dagen sover et træk på om til 5 timer, så ville det være en fordel at denne lange lur lå mellem midnat og kl 5 om morgenen i stedet for om dagen. Hvis hun sover meget lange lure i løbet af dagen, synes jeg derfor at du skulle prøve at vække hende lidt før i løbet af dagen. Normalt skal man lade børn sove, når de sover, men nogle børn bytter om på nat og dag og hvis de sover meget om dagen, så kommer de i underskud med mad her og er nødt til at indhente det de mangler, om natten.
Sørg derfor at amme hende hyppigt i løbet af dagen. Derudover vil jeg foreslå dig at du ammer/giver flaske før du putter hende kl. 20 og lige inden du selv går i seng, giver du hende igen. Små børn har en fantastisk evne til at spise i søvne, så du skal ikke vække hende, men bare tage hende op og give hende lidt ekstra, simpelthed for at få de fem timer der ligger fra kl. 20 til kl. 01 rykket, så I alle kan få lidt mere sammenhængende søvn.
Vælling er i princippet en tynd grød, hvorfor det kan virke mættende på nogle børn. Det er dog ikke alle. Men du kan godt fra 4 mdr´s alderen forsøge med en flaske vælling. Vær dog opmærksom på, at hun mellem 4-6 mdr. kun må få det, der svarer til to måltider vælling om dagen på grund af proteinindholdet. Hovedindtaget af mælk skal fortsat være amning og/eller almindelig modermælkserstatning.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske