Brev:
3½ mdr. med mange opvågninger
2. februar 2004
Alder:
3 mdr.
3½ mdr. med mange opvågninger
Min datter vågner mange gange om natten, og vi har forsøgt at analysere frem og tilbage, hvad årsagen kan være. Jeg har forsøgt at give hende sutten, at give hende mad hver 2.-3. time, men hun virker ikke sulten og vågner alligevel 15 min.-1 time efter igen. Hun sover sjældent mere end 1½ time ad gangen efter sit første måltid kl. 1 - inden da sover hun fint i 4-5 timer i træk.
Hun får modermælkserstatning efter jeg har ammet hende om aftenen inden sengetid, og bliver lagt i seng mellem 20-21. Hun er vokset utrolig hurtigt i løbet af sit korte liv, og når hun spiser hurtigt om dagen, sluger hun utrolig meget luft og både bøvser og gylper en times tid efter, hun har spist. Om natten kan jeg ikke få hende til at bøvse, uanset hvor længe jeg forsøger - også selvom jeg vækker hende med tændt lys, skifter hende osv. Der kommer sjældent en bøvs.
Jeg overvejer nu, om det kan være gylpen, der generer hende om natten. Når hun gylper om dagen, så lugter det meget surt, og jeg kan forestille mig, at hvis det ligger og ulmer i hendes spiserør om natten, så gør det sikkert ondt. Det hjælper hende, når jeg tager hende op om natten og klapper hende på ryggen, også selvom der ikke kommer nogen bøvs eller gylp. Men hun vågner alligvel ½-1 time efter igen.
Kunne det tænkes at være halsbrænd, der generer hende? Ville det hjælpe at begynde at give hende vælling, når hun bliver fire måneder - det ligger vel lidt tungere i maven end mælk? Kunne der være andre årsager til, at hun vågner, som jeg har overset? Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Stine