Svar: At kravle eller ikke at kravle
2. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Ann
Din søn er i fuld gang med at udvikle sig og gør det helt rigtige i forhold til at lære at kravle. Når han stiller sig på alle fire og rokker frem og tilbage, styrker han sine arme, og efterhånden vil han have kræfter nok til at begynde at flytte på armene og benene. De rytmiske bevægelser giver også små rotationer i ryggen, som er en forudsætning for, at han på et tidspunkt kan rejse sig og gå. Samtidig øver han sig også i at holde hovedet oppe og bevæge det frit i alle retninger og han træner sin evne til at fiksere med øjnene og bevæge øjnene til yderstilling.
Når han så begynder at kravle udvikler han "krydsmønster", hvor han lærer at koordinere venstre og højre side. Han udvikler dermed samspillet mellem højre og venstre hjernehalvdel. Det er vigtigt, når han senere skal kunne gå og løbe, at han kan koordinere sine sider.
Det er vigtigt, at du støtter ham i at stå i kravlestilling og derfor i øjeblikket ikke begynder at lade ham gå rundt selv, ved at støtte ham i hænderne og rundt om livet. Når du sætter ham fra dig på gulvet, så vær bevidst om at du placerer ham på maven, så han får trænet sin kravlestilling.
For mange børn tager det tid at få styrket alle de muskler, der er nødvendige for, at det at kravle endelig lykkes. De kan øve sig længe før succes´en er der. Hvornår børn kravler er meget individuelt. Jeg har oplevet børn som kravler allerede i 6 mdr´s alderen, men de fleste er dog mellem 8-9 mdr. og nogle er ældre.
Giv det tid, så kommer det pludselig en dag.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske