Svar: Får min dreng på 7½ måned nok mælk?
2. juni 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Jessica
Det er altid svært at vurdere, hvor meget barnet får ved brystet og om det er nok. Ud fra det du skriver lyder det dog som om din dreng trives fint.
Det lyder som om I er kommet godt igang med overgangskosten (fra mælk til mere fast føde) og det gør din dreng mindre afhængig af mælketilførslen, hvilket er naturligt. For at sikre din dreng tilstrækkeligt med mælk vil jeg foreslå, at du tilbyder ham en lille portion sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38 i løbet af dagen. Den type produkter sikrer, at dit barn får energi nok og en passende mængde protein. Derimod bør du ikke give ymer, kvark eller ylette sålænge din dreng er under et år, da proteinindholdet er noget højere i disse produkter. Du skal også være opmærksom på, at visse typer af frugtyoghurt har et højt indhold af sukker og derfor mere er en dessert end egentlig mad.
Du skriver, at du er usikker omkring fast føde. Nu hvor din søn er 7½ mdr. gammel må du gerne begynde at give ham brød. De fleste børn kan begynde at tygge maden omkring 8 måneders alderen, også selvom de ikke har fået tænder endnu. Du skal give ham blødt brød uden hele kerner. I starten kan det være en fordel med smørbart pålæg. F.eks. leverpostej, torskerogn, smøreost, men også jordbær, banan og avocado kan smøres på brød. Når han så bliver bedre til at tygge, kan du give ham pålæg som f.eks. fiskefrikadelle, hårdkogt æg, agurkemad eller rester fra aftensmaden.
Der er stor forskel på børn også på søskende. Du kan derfor ikke sammenligne med storesøster. Det er meget fint, at din dreng stadig ammes aften og eventuelt morgen. Det er trygt og rart for ham og han finder ro ved brystet på det tidspunkt, men samtidig er han nu så bevidst, at der er meget der er mere spændende i løbet af dagen og det er et fint tegn på, at han udvikler sig rigtigt.
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske