Svar: Amning og trøske
1. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Hvis din datter er meget generet af trøske, kan det godt have indflydelse på om hun har lyst til at spise. Men det skal nu være meget slemt, elers synes jeg det er hyppigere at børn mister suttelysten, hvis de f.eks. har svamp i munden, fordi det kan gøre ondt.
Det er rigtigt at nogle børn kan "tømme" et bryst på 10 minutter, men de fleste skal nu nok have lidt længere tid til det. Sammenholdt med at din datter ikke har taget så meget på, kunne det tyde på at hun ikke kommer helt ind til den fede mælk, når hun dier hos dig.
Jeg vil derfor foreslå dig at amme hende ti minutter som hidtil. Hvis hun falder i søvn derefter, så skifter du hende for at vække hende og lægger hende til det samme bryst igen. Hvis hun er vågen efter at have spist i ti minutter, så begyndt med at amme i den traditionelle stilling og derefter lægge til i tvillingestilling. På den måde kan du "snyde" hende til at tro at hun er lagt til ved det modsatte bryst og derved være heldig at hun spiser lidt mere hos dig.
Som hovedregel må man gå ud fra at din næring i brystet er, hvad hun har behov for, men der kan godt være forskel bl.a. i fedtindholdet.
Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk får du. Det kan derfor være en god idé at lægge hende til hver 3 time istedet for at der måske går fem timer. Derudover så er det vigtigt at amme om natten, da du om natten producerer mere af det hormon som stimulerer til mælkedannelse.
Det er også vigtigt, at du husker at spise og drikke godt i løbet af dagen. Sørg for at få mad, også om formiddagen, hvor tiden ellers hurtigt flyver af sted, fordi du kancentrerer dig om din dattter, skiftning, amning, pludren osv. og måske glemmer dig selv lidt.
et gammelt husmoderråd er at drikke malt øl/mørk hvidt øl. Et glas om formiddagen og et om aftenen stimulerer også til mælkedannelse. Du kan også købe ammete.
Indtil du har fået øget din mælkemængde og din datter atter tager godt på, er du nødt til at supplere med flaske. Der er naturligvis altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken, fordi det er nemmere at spise af denne, men hvis du er vedholdende og altid lægger hende til brystet før hun får flaske, så kan du nok godt gøre begge dele. I øvrigt tager det ikke mere end 1½-2 døgn at øge mælkemængden, hvis du følger ovenstående råd.
Du skal ikke være ked af at give hende flasken, tværtimod. Du er jo netop opmærksom på at hun har behov for mere mad og du stiller dette behov. Så er man en god mor:o) Samtidig så kan det at hun får mere mad, være med til at gøre hende mere ernærgisk, så hun får lyst og kræfter til at spise ved brystet igen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske