Svar: Hård mave - 8 mdr.
31. januar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Daysi
Du skal for det første sørge for at han får væske nok. Han må meget gerne få en liter om dagen.
Derudover skal du give ham frugt og også gerne lidt juice. Frugten kan du give ham på grøden og på culturaen og også servere for ham som små mellemmåltider. Frugtgrød med mælk er også en mulighed. Måske kan det få ham til at tage lidt mælk til sig. I øvrigt synes jeg at du skal give sødmælk og ikke letmælk.
Svesker er også gode for maven og det må han gerne få. Du kan give hele svesker (uden sten) som han kan bidde af og du kan også købe sveskejuice.
Med hensyn til søde fødevare, så skal man jo normalt minimere indtaget af disse, men netop sukker har en god effekt på mave-tarmperistaltikken (tænk på laktulose) og derfor kan det være en god idé at du giver ham lidt sukker i kamilleteen eller giver ham lidt saftevand (tænk at jeg skulle se mig selv skrive dette:o))
Det kan være en god idé at tage ham i svømmehallen jævnligt fordi han i vandet får brugt sig selv på en anden måde. "Motion" sætter også gang i maven.
Nogle har også stor glæde af zoneterapi, så det kunne også være et forsøg værd.
Tal også med lægen om, om du evt. kunne give noget andet en laktulose eller om dosis skal sættes op.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske