Svar: Jeg tror ikke, min dreng får kalk nok
13. september 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Mette
Mit umiddelbare gæt på, hvorfor vitaminpillerne først anbefales fra 2 år i USA tænker jeg hænger sammen med at barnet ikke kan tygge og synke en pille før i denne alder. Det er altså mere et sikkerhedsspørgsmål end at barnet ikke må få vitaminerne.
Herhjemme skriver sundhedsstyrelsen tidligst fra 1½ år også selvom der på pakken står fra 1 år. Igen handler det om at barnet skal kunne tygge pillen, børn kan dog godt få en multivitaminpille før, hvis man bare husker at knække tabletten over i kvarte, så barnet ikke får den galt i halsen.
Hvis du går ind på siden: www.multitabs.dk så kan du se hvad en almindelig vitaminpille i DK indeholder og så kan du sammenligne med et produkt i USA. Naturligvis vælge et produkt med calcium, da det er det som er problemet hos jer. Alternativet er jo at købe en kalktablet til ham.
Det lyder dog som om at jeres dreng godt vil kunne indtage en vis mængde mælk og I skal regne med at yoghurt, ost, sovs og lignende også tæller med. Hvis I laver en smoothie eller en milkshake en dag, så er det ofte en god måde at få lidt mælk på og det kan være sundt nok, hvis I laver det selv. Det kunne f.eks. gøres meget let ved at blende en banan sammen med lidt letmælk og voila en dejlig drink...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske