Svar: Mad og meget korte lure
12. september 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg kan se at der er sket lidt ændring i Williams madplan siden du skrev til mig den 16 august.. hvordan kan det være? Jeg spørger fordi jeg kan se at du har skåret gevaldigt ned i antallet af flasker og min umiddelbare tanke er at det jo fortsat er meget vigtigt at William får sin mælk, når han ikke er mere end 6 måneder gammel.
Hvis du laver grød og mos med modermælkserstatning, så får han naturligvis også mælk den vej, men ud over dette så bør han efter min mening meget gerne få 750ml mme dagligt og ikke mindre. Det svarer til de 4 flasker som du tidligere gav.
Samtidig kan jeg se at du nu er begyndt at give William hvedegrød og her skal du være opmærksom på at hvede indeholder meget gluten og derfor er noget han skal introduceres til stille og roligt. Du skriver ikke hvor tit og hvor meget du giver, men du skal have det med i dine tanker, især fordi han jo også nu kan begynde at få en brødskorpe at gnave i osv. Havregrød og øllebrød indeholder ikke så store mængder gluten som f.eks. hvede.
De fleste børn vil først omkring 8 måneders alderen kunne tygge rigtigt og vil derfor begynde med rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer og lignende i den alder. De vil få det som tilbehør ved siden af deres grøntsagsmos og vil således ikke kunne overgå til udelukkende at spise mad i stykker. Det tager for lang tid at spise det og det bliver simpelthen for trætte inden de er ordentligt mætte. I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn fortsat ikke kunne tygge kød i stykker, hvis det er stegt, de har lettest ved det hakkede kød og således f.eks. indmaden af en frikadelle eller lignende.
I 9-10 måneders alderen er overgangsperioden ved at være slut og her vil de fleste børn kunne begynde at spise mad som er lidt mere stegt og som kræver at blive tygget lidt mere. Det kræver dog stadig lidt øvelse.
Med hensyn til Williams lure i løbet af dagen, så tænker jeg at det godt kan hænge sammen med at han skal have noget mere mælk. Det er simpelthen ikke nok med grød og mos alene. At han vejer 10,5 kg er ikke et problem, det er en god og sund vægt og du må ikke rationere ham i indtag fordi du er bange for at han bliver for stor. Det er fortsat rigtig vigtigt at han får, hvad han har behov for. Det er også meget vigtigt at du tilsætter fedstof i alt hjemmelavet mad. Han vokser stadig rigtig meget og bruger meget energi og det skal sikres via hans madindtag.
Du skriver ikke hvor tit han sover i løbet af dagen, men rent aldersmæssigt så vil mange børn netop omkring 6 måneders alderen kunne nøjes med to lure dagligt. Om natten sover de ca 10-11 timer og du skal regne med at han sammelagt har behov for 14-15 timers søvn i døgnet. Du må derfor lave en udregning på om han får den søvn han har behov for, - det kan jo være helt okay at han sover 45 minutter af gangen om dagen, hvis han så sover hele natten og det lyder jo til at være tilfældet hos jer.
Håber du kan bruge alle mine overvejelser lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske