Svar: Hård mave - hvad gør vi?
12. september 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at holde din drengs mave igang og det er vigtigt at han, nu hvor han lyder til at være helt overgået til flaskeernæring har afføring ca en gang i døgnet og at hans afføring er blød og grødet i konsistensen. Hvis hans afføring er hård, hvis der går lang tid imellem at der kommer noget ud og hvis han virker meget smerteplaget, så må du øge ham i laktulose - også selvom han får grøn allomin.
Det er korrekt at grøn allomin er god til børn der har tendens til forstoppelse, men dermed ikke sagt at jeres dreng måske kan undvære laktulosen helt ved siden af, det må tiden vise.
Du må gerne øge ham i laktulose, når du fornemmer at han har svært ved at få gang i maven. Der sker ikke noget ved at du giver ham en ml ekstra de to gange dagligt, hvis det så har en god effekt. Maven skal holdes igang for at han spiser hvad han skal, trives og udvikler sig.
I forhold til hans alder og størrelse så vil 900-1000ml mme dagligt være fint til at sikre hans mælkebehov og hvad han derudover kan drikke af vand, må han meget gerne drikke. Der er altså ikke noget max på hans vandindtagelse, så længe det ikke går ud over hans indtag af mælk. Han må naturligvis ikke begynde at drikke så store mængder vand at han ikke får sin mælk. Netop væske er vigtigt for at holde maven godt igang.
Det er rigtig fint at du cykler med hans ben og hjælper ham med at blive bevæget, trille omkring osv. er vigtigt. Derudover hjælper det også ofte at lægge barnet på maven, f.eks. hen over ammepuden eller at ligge på maven på dine lår, din underarm osv. (det bliver dog lidt tungt i længden), men ofte er maveliggende stilling god. Så læg ham så meget som muligt på maven og også siden, når han er vågen og mindre på ryggen.
Lidt massage med to fingre rundt i urets retning omkring navlen hjælper også nogle gange og får tarmsystemet til at slappe lidt af. Det samme gør et lunt omslag, hvor du endten kan stryge en stofble eller lune den i ovnen (90 grader på risten og uden at røre ovnens sider - obs brandrisiko) i 20-30 minutter og vikle den rundt omkring maven uden på hans bodystocking.
Du bør fortsat koge vandet til hans modermælkserstatning, da det er lettere for tarmene at nedbryde kogt vand, så selvom han 4 måneder gammel godt må få vand direkte fra hanen, så bør du fortsat koge det, når det er så store mængder at det gives i flaske.
Der kan godt ske en ændring i takt med at han begynder med skemad og i den periode er det normalt en rigtig god idé at give laktulose. Det er vigtigt ikke at stoppe med laktulosen fra den ene dag til den anden, men i stedet at du forsøger at trappe lidt ned. Hvis du så oplever at afføringen bliver hård igen, så må du give lidt mere, bliver den for tynd, så lidt mindre. Det er meget individuelt, hvor længe børn har behov for laktulose.
Håber jeg kom igennem det hele, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske