Svar: Kortluntet om eftermiddagen, vågner midt på natten og vil ind til os
11. september 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Dorthe
Når jeres dreng kommer hjem, så er han rigtig træt og det er utroligt prisværdigt at du er der 100 pct for ham og gerne vil ham, men måske bliver det for meget? Måske er det han har mest behov for at der ikke skal ske noget, at I bare skal sidde stille og kigge i en bog, lave et puslespil eller måske bare lægge jer lidt på sengen sammen.
De lidt større børn har det nogle gange med at gå ind på deres værelse, når de kommer hjem fra institution. Så sidder de lidt for sig selv, sidder og tegner eller laver et eller andet. Det er som om at de fortrækker, har brug for ro omkring sig og først efter nogen tid, kommer de ud, har overskud til at snakke og fortælle om dagen. Nogle gange har de ikke engang overskud til det, men skal bare have lov til at tulle lidt omkring og så fortæller de måske lidt når de skal i seng.
Et lunt bad kan nogle gange hjælpe, eller hvis du kan få ham til at lægge sig ned og så du kan massere ham lidt, give ham en fysisk kontakt der giver ham en fysisk ro i kroppen.
Du skal også medtænke om hans blodsukker er lavt, om han simpelthen skal have noget at spise, når du henter ham. Et lavt blodsukker kan godt give et pylret og irritabelt barn og det er rigtig vigtigt at du sørger for at han får noget mad sen eftermiddag.
Derudover tænker jeg at du måske skulle forsøge om du kunne hente ham lidt før, så dagen ikke bliver for lang i institutionen. Som du skriver så er weekenderne helt anderledes og det hænger sandsynligvis sammen med at der naturligt er mere ro på. Der er meget larm og støj i en institution og det er ofte mange timer børn er væk. Vi ved jo selv hvor trætte vi kan være efter en lang arbejdsdag:o)
Med hensyn til at vågne om natten, så er det meget normalt at børn netop i din søns alder begynder at vågne om natten. Han er så gammel nu at han så småt begynder at få lidt mere fare-fornemmelse. Han ved at han kan falde og slå sig, når han løber, han ved at hvis han kravler op kan han måske ikke selv komme ned, at rutsjebanen er høj og stejl osv. Han oplever også at nogen måske driller, tager ting fra ham osv. og han begynder at skulle forholde sig selv i forhold til andre mennesker.
Det giver nogle meget urolige drømme, som kan virke næsten som mareridt og det er derfor han søger jeres tryghed. Det er en periode og jeg tænker at han naturligvis skal have den tryghed han beder om. I første omgang er det fint, hvis du kan give ham en tår vand og så få ham til at sove videre i sin egen seng, men hvis han slet ikke vil dette og er nødt til at komme i soveværelset, så tænker jeg at en løsning kunne være en madras på gulvet. Så kan han få en hånd at holde i, du kan tale lidt beroligende til ham og I vil alle sammen sove lidt bedre fordi I rent fysisk ikke ligger tæt sammen.
Jeg håber at mine tanker også denne gang hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske