Svar: Spiser meget ofte og vil ikke ligge på maven
11. september 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er meget forskelligt hvor hyppigt børn der ammes spiser, alt mellem 6-12 gange i døgnet kan være helt normalt og børn som spiser ved brystet spiser generelt hyppigere end børn der får flaske. De undersøgelser jeg kender til viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
Samtidig så er modermælken sammensat således at den første mælk barnet får er mere vandholdig end den sidste mælk, som har et langt større fedtindhold. Det betyder at barnet nogle gange vil die kortvarigt af brystet fordi barnet simpelthen er tørstig og søger den vandholdige mælk, hvor det andre gange vil spise et 'hovedmåltid'. Af denne grund vil børn således også bede om brystet hyppigere end børn der får flaske.
Det er også sådan at børn i periode vil have behov for lidt mere mælk end i andre perioder og derfor dier hyppigere for derved at få mælkeproduktionen sat op. Jo hyppigere barnet spiser, jo mere mælk. Dette ses især omkring 5 ugers alderen og omkring 12 ugers alderen, så i disse perioder spiser barnet især hyppigt. Imellem disse perioder plejer der så at kunne gå lidt længere tid imellem amningerne, men stadig er det normalt at barnet spiser f.eks. hver 3 time, hvilket svarer til ca 8 gange i døgnet og igen spiser nogen altså hyppigere end dette.
Brystets størrelse har også noget at sige, det betyder ikke at man danner mere mælk, hvis man har store bryster, men brystet kan bære en større volumen. Derfor vil kvinder med små bryster også ofte amme lidt hyppigere end kvinder med større bryster.
Du skriver at du forsøger at tilbyde hende mælk fra begge bryster og det er rigtig fint. Du skriver dog ikke hvordan og jeg tænker at det vil være en god idé at skifte hende undervejs, så der kommer en pause imellem den ene og den anden side og jeg tænker også at det kan være en god idé at variere imellem de forskellige ammestillinger. Igen er det dog helt normalt at barnet får mælk nok fra en side og ikke vil mere end dette og din datter tager fint på og får hvad hun skal have.
I takt med at hun bliver ældre, så bliver hun sædvanligvis også bedre til at spise lidt større mængder af gangen og i 4-6 måneders alderen plejer barnet ikke at spise helt så hyppigt som du oplever det nu. Samtidig vil der her også ofte komme lidt mere struktur på hverdagen, lidt mere faste tider for hvornår barnet spiser, hvornår det sover osv. og du begynder også på et tidspunkt med lidt skemad.
Du skriver at du synes det er hårdt at amme så ofte og du skal naturligvis gøre op med dig selv om du har det godt med det, eller om du skal tillade at give en flaske en gang imellem. Det kommer helt an på hvor du er henne tankemæssigt i forhold til amning, hvor længe du påtænker at amme, at passe hende selv osv.
Med hensyn til at hun skal ligge på maven, så er det vigtigt at du stadig gør dette dagligt. 5 minutter er bedre end ingen ting og 5 minutter flere gange dagligt bliver jo hurtigt til lidt tid. Brug puslepuden, læg hende hen over ammepuden, læg hende på maven hen over dine ben osv. Læg dig foran hende så hun kan se dig (f.eks. når hun ligger på puslebordet), lad hende også kigge i et spejl osv. så det bliver lidt interessant at ligge der. Gør det til en vane at hver gang du lægger hende fra dig og hun er vågen, så lægges hun på maven eller siden. Det er vigtigt for at hendes hovedfacon også fortsat er pæn.
Med hensyn til at være vågen, så er det vigtigt at du hjælper hende til at finde roen og lukke verden ude. Hun lyder til at være en rigtig opmærksom lille pige, som gerne følger med i al ting og her er det vigtigt at I forældre hjælper hende med at lukke af og stoppe stimulationerne. Det hjælper at svøbe og det hjælper ofte at køre hende en tur i barnevognen og det er en god idé at gøre dette til en daglig ting, så hun vender sig til at sove i sin vogn.
Med hensyn til om du skal acceptere at hun er sådan...tja, et eller andet sted, så er det jo sådan det er, men du kan som sagt gøre forskelligt for at hjælpe hende til at sove mere, spise sig mere mæt osv. Du kan også overveje om du skal lade far give en flaske en gang imellem osv. Det hele afhænger helt af hvordan du har det og hvor du er henne tankemæssigt og det har jeg lidt svært ved at tyde ud af dit brev...
Jo mere børn ligger på maven, jo bedre bliver de til det og jo mere plejer de at acceptere det. Omkring 4 måneders alderen plejer det at være lidt sjovere at ligge på maven, her begynder jeres datter også at kunne trille lidt omkring og bruge sin krop på en anden måde.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske