Svar: Udmalkning, vægt og påklædning
11. september 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev, jeg synes det er rigtig hyggeligt at modtage små og store spørgsmål fra jer familier:o)
Du kan ikke give Marc for meget mælk når du ammer og det er helt naturligt at børn der udelukkende får modermælk tager rigtig meget på i begyndelsen og så senere flader deres kurver lidt ud... du kan prøve at plotte hans tal ind på kurverne i "Livets Bog" som du finder på medlemssiderne, - her finder du de sidste nye vækstkurver fra WHO netop baseret på børn som ammes. Med hensyn til længdemål, så er dette ofte en lidt usikker måling og afhænger lidt af hvem der måler og hvad man måler med...
Det er meget flot at du gerne vil malke ud og det synes jeg også du skal forsøge, når du gerne vil. Lige i øjeblikket har din lille dreng dog en alder, hvor han er igennem et appetitspring og derfor har behov for at sætte din mælkeproduktion lidt op. Det er derfor han gerne dier hyppigt og også derfor han kan virke småsulten hele tiden, pylrer lidt mere og du ligesom har fornemmelsen af at skulle lægge til i tide og utide. Jo mere du lægger ham til jo mere mælk vil du producere og gør du det i et par dage så vil mælkemængden stabilisere sig lidt igen.
Der vil altid være mælk at komme efter og derfor sker der ikke noget ved at du malker ud og din dreng så vågner f.eks. 1 time efter og gerne vil have lidt igen. Der vil således være lidt for ham at komme efter også der. Man siger normalt at efter en times tid, har du dannet ca 45 % af mælken igen. Efter to timer ca 70 % efter 3 timer ca 90 % og efter 4 timer 100 %. De fleste kvinder oplever at have mest mælk i løbet af morgen og formiddag og mindre om aftenen. Samtidig vil de fleste børn gerne die hyppigere om aftenen end de f.eks. gør om formiddagen. Da du gerne vil malke ud vil det således ofte være en fordel at gøre det først på dagen, da der er lidt mere af komme efter her.
Det vil være fint hvis du ammer, så din dreng får hvad han skal have og når han så sover, så kan du sætte dig og malke ud. Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab eller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
Frisk, udmalket mælk i en ren beholder kan opbevares:
6-8 timer i stuetemperatur ved 19-22 grader.
3 døgn i køleskab ved 5 grader. Op til 5 døgn i køleskab ved 0-4 grader.
3-6 måneder i fryser ved -18 grader.
Optøet mælk, som ikke har været opvarmet, kan holde sig i køleskab i 1 døgn. Mælken må ikke fryses igen.
Et barn på 4 måneder vil ofte drikke mellem 100-200ml mælk af gangen, så det skal du regne med at gemme. Hvis der er tale om en tørstslukker, så vil barnet måske kun drikke 75ml, og er barnet rigtig sultent, så vil det måske spise 200 og måske mere, men jeg tænker at hvis du gemmer mælk i portioner 100-150-200ml så er du rimeligt godt dækket ind.
Med hensyn til påklædning i forhold til vind og vejr, så er det jo ved at være lidt køligere i vejret nu og som udgangspunkt kan jeg bedst lide at man tænker i tre lag. Det vil sige en undertrøje/bodystocking m kort ærme og en bomuldsbluse med langt ærme og en sparkedragt - så er der tre lag over brystkassen. Derudover kan man så tage en trøje af eller på alt efter vejr og vind. Man kan også nogle gange vælge en langærmet body og så en sparkedrag ud over (2 lag på brystkassen) og så lade trøjen være det tredie lag, som man tager af og på efter om barnet virker varm eller kold.
En voksipose plejer at holde børnene rimeligt varme og de sover godt og lunt i den ofte bare med en lille trøje eller måske i en fleecedragt eller lignende. Jeg synes at en langærmet body med en strik/velourtrøje lyder fint. Men du er nødt til at mærke ham i nakken for at vurdere om han får det for varmt. Hvis han bliver fugtig og sveder i nakken, så er det for meget, men virker han tilpas varm, så er det fint som det skal være. Han er stadig så lille at han har behov for hjælp til at holde varmen, han skal bruge alt for meget energi på at varme sig selv op, hans kredsløb er stadig lidt umodent og det er vigtigt at han ikke fryser. Samtidig skal han dog ikke overophedes, men det lyder heller ikke til at være tilfældet hos jer:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske